dotaz
olmer
Dobrý večer,
chtěl jsem se zeptat, jak se dá zpětně zjistit, zda-li člověk něco (v drogách se nevyznám,mohlo to být cokoliv) požil. V noci na dnešek jsem pravděpodobně něco takového nedobrovolně prožil, tak bych chtěl vědět, zda-li je to pravda, jen nevím jak. Děkuji, O.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Na základě takto stručného dotazu lze jen těžko říct, o jakou drogu se mohlo jednat. Nevím, proč máte podezření, že jste nedobrovolně užil drogu - v jakém prostředí jste se pohyboval, v jakou denní/noční dobu, zda někoho podezříváte či někdo měl příležitost Vám drogu v něčem podat (jídlo, pití), jaký stav jste prožíval (jaký byl účinek drogy), zda cítíte nějaké následky (psychické, fyzické).
Laboratorně by se to zjistit dalo, valná většina drog se dá detekovat ze vzorku moči (případně krve, ale tam vydrží kratší dobu než v moči). Ovšem laboratorní vyšetření byste si musel zaplatit a s ohledem na to, že by dělali testy na všechny běžně dostupné drogy, tak by Vás to asi nepřišlo moc levně (základní vyšetření na 10 nejběžnějších drog stojí od několika set do cca 1500 Kč, podrobnější vyšetření více).
Další možností je nákup orientačních testů na drogy, existují buď testy na jeden typ drogy nebo test na více drog (multipanel). Test se provádí ze vzorku moči, funguje podobně jako těhotenský test. Testy se dají zakoupit bez jakéhokoli receptu v lékárnách, případně na internetu (např. na www.lekarna.cz nebo na webech výrobců testů a na dalších stránkách, viz odkazy níže). Záleží ovšem na tom, jak rychle bude test proveden, různé drogy mají různou dobu, po kterou je možné je detekovat. Např. kokain lzezjistit pouze do 24 h, většinu ostatních drog cca do tří dnů od posledního užití (když se jedná o jednorázovou zkušenost), některé typy drog déle (např. THC - účinnou látku marihuany).
Tak uvažte, co dál. Když by bylo potřeba, tak znovu napište. Pokud byste mi popsal podrobnosti, tak bych Vám mohla poskytnout víc informací.
http://www.dynex.cz
http://www.elisabeth.cz/
http://www.drogovetesty.cz/
http://www.zdravi-sport.cz/zdravotnicke-potreby/mutlidrogovy-orientacni-test-panel-10-v-1