odvar z makovic
Saša
Dobrý den! Chtěla jsem se Vás zeptat jaký účinky má odvar z nezralích nebo suchých makovic. Přítel to pije denně třeba i pětkrát, už delší dobu. Co to prosím vás obsahuje? Jak s tím má přestat? Taky by jsme chtěli dítě, myslíte, že je to dobrý nápat? Když to má teď v těle? Má se s tím jít léčit? Mockrát Vám děkuji! Saša

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den. Děkuji za dotaz. Odvar z makovic má obvykle příjemné, zklidňující až uspávací učinky. Způsobují to tzv. opiáty obsažené v makovicích. Nejvíce jsou zastoupeny tyto dva: Morfin a Kodein. Účinek je tedy typicky "opiátový" a při větším dávkování může způsobovat příjemné snění v polobdění. Jestli Váš přítel pije odvar pětkrát denně, zřejmě už mu takzvaně stoupla tolerance a když se odvaru nenapije, může se cítit nepříjemně, podrážděně - to jsou tzv. abstinenční příznaky. Pokud tomu tak je, měl by začít pomalu snižovat četnost užívání a vysnižovat množství až k úplné nule. Pokud by užívání odvaru zasahovalo a narušovalo jeho běžné fungování, bylo by vhodné zvážit návštěvu odborníka. Pokud napíšete bližší informace, můžeme to ještě prodiskutovat.