MOHU MU NEJAK POMOCI?
Terýšek
Dobry den.
Muj byvaly pritel, tenkrat alkoholik, bere dnes pervitin. Nestykam se s nim, nevim detaily. Vim ale, ze si urcite picha. Jednou jsme zkusili spolu a pichnul si. Nemyslim, ze by na tom byl ted jinak. Jsme od sebe asi 4 roky, intenzivne fetuje asi trictvrte roku, mozna ale i vic, nevim. Od nasich spolecnych znamych vim, ze je na tom hodne moc spatne. Ma paranoidni stavy, doma zatlucena okna, s nikym se nebavi, podezriva... pokud pracujete s narkomany, dale asi popisovat nemusim. Minuly tyden policie zadrzela \"varice\" perniku od kterych muj pritel bral. Je tu mozna malinka sance, ze ho to \"nakopne\" a neco malo mu jeste dojde..jako ze je pitomec. Myslite, ze ma smysl nejak zasahnout? Jakkoliv. Toho kluka jsem milovala jako nikoho, ale nyni uz mam dalsi vztah a vratit se k nemu je ted uz nesmysl. Jen vim, ze bych neunesla, kdyby mi jeden den nekdo zavolal spatny zpravy. Nevim, jak velke je riziko smrti u zavislych na pervitinu, ale bojim se toho moc moc moc. A je mi lito vseho, o cem kdy snil a o co prichazi. A tak se ptam, co muzu udelat?

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že jste poměrně dlouhou dobu bez kontaktu, tak bych viděl možnost ovlivnit chování vašeho expřítele jako minimální. Navíc by to pro vás nemuselo být zcela bezpečné vzhledem k jeho paranoidnímu vnímání světa. Pokud vás on kontaktuje a máte spolu i přes rozchod důvěrný a bezpečný vztah, pak ho můžete doprovodit do kontaktního centra pro drogově závislé a podpořit v zařizování léčby, pokud o ní alespoň v minimální míře sám stojí. Kontakty na ně podle místa můžete nalézt zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
V jeho současném špatném stavu bych viděl určitou naději na změnu. Pro řadu mých klientů byly paranoidní stavy a vše, co s nimi souvisí, významným impulsem ke změně a abstinenci. Na závěr bych vás rád trochu uklidnil ve vašich obavách ohledně rizika smrti u závislých na pervitinu - riziko předávkování je tu menší než například u heroinu, navíc pervitin nezpůsobuje typickou fyzickou závislost a odvykací stavy (abstinenční příznaky), které jsou rizikem při náhlém odvykání např. u opiátů.
Přeji vám samé dobré zprávy.