Prosím o radu
Rebelka
Dobrý den.Zjistila jsem,že syn,kterému je 17 let (za měsíc mu bude 18)bere pervitin.Nejdříve ho prý šňupal a kouřil,teď si ho poprvé zkoušel píchnout.Má změny nálad,ale pokud nic v sobě nemá je docela v pohodě a dá se s ním mluvit.Měla jsem s ním rozhovor o léčbě,chtěla jsem ho dát na detox,ale řekl mi,že se toho zbaví sám,hlavně když bude doma.že drogu nepotřebuje,že to bere jen pro ten pocit.Pokud ho prý nechám někde zavřít,tak až ho pustí,tak s tím teprve začne a pořádně.Nevím co mám dělat,nechat ho léčit doma a ambulantně nebo i proti jeho vůli ho nechat léčit někde v odvykacích centrech.Nechci mu ublížit,ale pomoc.Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den,
přijde mi výborné, že s ním mluvíte ve chvílích, kdy je v pohodě, a zjišťujete, jak se na léčbu tváří. Nedobrovolné umístění do léčby většinou nefunguje, naopak zpravidla uškodí, protože se zejména dospívající na truc zatvrdí a nelze nikoho učinit spokojeným, zdravým a šťastným proti jeho vůli. V případě pervitinu není detoxifikace pod lékařským dohledem nezbytně nutná, protože užívání pervitinu nezpůsobuje fyzickou závislost. Řada uživatelů se z braní drog dostala bez odborné pomoci, na druhou stranu závislost tvoří víc než jen braní drog. Je to určitý vzorec chování, prožívání a nahlížení na svět a sebe sama - snaha o rychlé uspokojení bez námahy, minimální přijímání odpovědnosti, úniky před nudou, trápením, bezesmyslností, nízké sebevědomí a sebeúcta, sebeobelhávání.
Domácí léčba může v případě neúspěchu ukázat vašemu synovi, že nemá danou věc pod kontrolou a že tedy potřebuje pomoc, což ho může více motivovat k léčbě. V případě úspěchu domácí léčby může být velká část vašeho trápení vyřešena rovnou. Řadu užitečných informací k svépomocnému zvládání drog najdete zde: http://drnespor.eu/addictcz.html
Na vaší straně je pak potřeba změnit chování, které umožňuje nebo nepřímo podporuje synovo braní (někdy to bývá poskytování plného servisu dětem, aniž by oni na oplátku dělali něco pro domácnost apod.) S rozpoznáním, co je prospěšné a co škodlivé i s domluvením pravidel pro domácí léčbu a další fungování syna, vám pomohou v kontaktním centru nebo ambulantním léčebném zařízení zaměřeném na problematiku drog, kam se mohou obrátit i rodiče a blízcí uživatelů drog. Kontakty naleznete na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci - dle vašeho regionu.
Přeji hodně štěstí a v případě dalších dotazů se samozřejmě na nás můžete znovu obrátit.