Jak pomoci mému synovi?
Simona
Dobrý den, mému synovi je 23 let a bere určitě drogy, minimálně mariuhanu, možná už i pervitin. Nedodělal střední školu - několikrát ji měnil, opakoval, nechce chodit do práce, nevydrží se soustředit, je na nás na rodičích závislý, moc nejí, za den 1 rohlík a pak jedno jídlo, tvrdí, že mu moje jídla nechutnají, nemůžu se sním na téma drogy bavit, okamžitě se rozčílí, že ho stresuju, nechce mi říkat, kam chodí, nevím ani hodinu, kdy se vrátí, mobil prodal. Je labilní,není vůbec veselý, pořád je přešlý. Musím si s ním povídat opatrně, abych ho nerozrušila, nechce nic řešit, domlouvání nepomáhá, nedokáže se soustředit, rád dopoledne vyspává, odmítá psychologa, odmítá ode mne radu.Když jsem mu nabízela, že bych mu pomohla sehnat nějakého odborníka na jeho - možné deprese, reguje tí, ať si jdu k psychologovi já. Prosím, jaký první krok mám udělat já jako rodič, abych mu pomohla. Znova opakuji, že vysvětlování, domluva, nepomáhají.

Odpověděl: Tomáš Málek
Ano, musím s vámi souhlasit, vysvětlování, domlouvání, přesvědčování ani tlačení do léčby u drtivé většiny závislých nefungují, závislé zpravidla vůči léčbě zatvrzují a rodiče vyčerpávají.
Rodičům, jejichž děti berou drogy a nechtějí se jít léčit, obvykle doporučuji, aby začali od toho, kdo je změně a uzdravení nejvíce otevřený, tedy od sebe samých. Když se změní jeden člen rodiny, dříve nebo později se změní i ostatní. Právě to zažíváte v negativní stránce na sobě. Váš syn se pravděpodobně díky drogám (pozor někdy drogy nejsou hlavní problém, ale spíše nezdravý pokus o řešení jiného trápení) změnil a to změnilo vás i celou rodinu. Naštěstí to funguje i obráceně. Jako první krok bych vám doporučil navštívit odborníka, který vám pomůže s nalezením nejlepšího způsobu, jak se synem komunikovat, jak nastavit domácí pravidla, rozdělení povinností a vůbec s objevením, co by na vašeho syna mohlo platit - tyto věci se liší nejen rodina od rodiny, ale také rodič od rodiče.
Ve Vašem regionu (ve skryté poznámce) je možné se obrátit na Ústí nad Labem, Kontaktní centrum pro drogově závislé (nabízejí i bezplatné poradenské služby pro rodiče a blízké závislých):
Kontaktní centrum
DRUG-OUT Klub, o.s.
Velká Hradební 47/13, Ústí nad Labem, 400 01
telefon: 475210626
Mgr. Radka Kobližková
http://www.drugout.cz
Přeji hodně štěstí a pokud by bylo potřeba, tak znovu napište.