Nikotin
Michal
Dobrý den, jsem pravidelný kurak cigaret, je mi 16 let a kouril sem asi 1 az 10 cigaret denne jak kdy a rozhodl sem se prestat, ve stredu sem odjel na dovolenou a tam sem zacal kourit mam strach ze kdyz prijedu domu ze to tatka nejak zjisti chci se zeptat jestli existuje nejaky tester ktery odhali ze jsem kouril. dekuji moc za odpoved asi to sem moc nepatri vetsinou tu byvaji dotazy na nelegalni drogy ale potreboval bych to vedet a nevedel sem kam se obratit nikde jinde asi rychlou odpoved nedostanu tak jeste jendou Vam moc dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Tester na nikotin (resp. jeho metabolit kotinin) existuje, ale není zrovna obvyklý a je poměrně drahý (jednorázový orientační test stojí cca 500 Kč). Nejsem si jistá, zda by Vaši rodiče pořizovali takovouto výbavu, aby zjistili, zda kouříte nebo ne. Dále je samozřejmě možné koncentraci kotininu v krvi, moči, slinách či vlasech určit i laboratorně, ale tyto testy, byť jsou stoprocentně spolehlivé, tak jsou ještě několikanásobně dražší než orientační test ze vzorku moči. Kotinin se dá zjistit v krvi až dva týdny po ukončení kouření a v moči až několik týdnů. Ve vašem případě by doba asi byla kratší, vzhledem k tomu, že kouření nebylo intenzivní (1 -10 cigaret denně).
Jinak kouření tabáku má samozřejmě řadu rizik, a pokud by se Vám s tím podařilo přestat ve Vašem věku, ušetřil byste si do budoucna řadu problémů.
Máte pravdu, že naše poradna je specializovaná spíše na nelegální drogy, proto Vám můžu předat i několik dalších odkazů, kde jsou zaměřeni přímo na tabák. Např. web www.dokurte.cz nebo www.prestantekourit.cz nebo www.odvykanikoureni.cz.
Přeji hodně štěstí.