salvium divinorum
Lena
Dobrý den!
Mohli byste mi prosím sdělit, jak je nebezpečná rostlina salvium divinorum?
Jak se používá, jestli je návyková?
Syn si ji objednal na internetu a já se toho bojím. Nenechá si to rozmluvit. je to nebezpečnější než marihuana?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. O šalvěji divotvorné najdete řadu podrobnějších informací na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na http://www.drogy-info.cz/index.php/info/ilegalni_drogy/halucinogeny/salvej_divotvorna, a dále také na webu Encyklopedie rostlinných drog na http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rsad.html. Její účinky jsou v malém množství skutečně podobné marihuaně, při užití většího množství drogy se mohou dostavit i výraznější halucigenní prožitky. Patří mezi halucinogenní drogy. Halucinogeny nevyvolávají závislost v pravém slova smyslu, obvykle se jedná o experimentování s nimi, nikoli o pravidelné užívání (s ohledem na jejich účinek je to jen logické). V současné době není v ČR znám jediný případ léčby ze závislosti na šalvěji divotvorné ani hospitalizace v souvislosti s užitím šalvěje (předávkování, zdravotní potíže). Dříve se o ní mluvilo jako o "legální marihuaně", ovšem s platností novelizovaného zákona O návykových látkách (167/1998 Sb.) již salvinorin A (účinná látka šalvěje) legální není, a to od dubna tohoto roku. Takže i z tohoto může plynout riziko.