Chuť
proti vlně
Dobrý den, potřebuji radu.
Jsem uživatel pervitinu, několikrát do týdne už rok a půl. Prostředí, ve kterém žiju a buduju si ho, tím nijak narušeno není, mám školu, zájmy, rodinu a podporu ze strany mého přítele. Chci se na to už konečně vykašlat, je to zbytečná věc. Poslední měsíc jsem se omezila a dotáhla jsem to na deset dnú. Věřím, že se mi to podaří. Vlastně mi zbývá poslední krok k tomu, zbavit se tohohle návyku nadobro - chuť. Chuť posedlost, jako žízeň, jako nadechnutí - když začne, nemohu přijít na jiné myšlenky. Vim, že všechno je otázkou rozhodnutí a to sídlí v mé hlavě a nikde jinde. Když mě to ale přepadne, nemůžu si pomoct a nemyslím na nic jiného. Poraďte, prosím, co by mi pomohlo.. Děkuji P.S. o poradenských službách samozřejmě vím a uvažuji o nich, tak prosím o faktickou radu a ne o odkaz, kde mě vyslechnou a poradí.
Moc děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
žádáte konkrétní praktickou radu, ne odkaz na poradenství...pokusím se. Chutě, jsou tou největší potíží v této problematice. Za prvé byste se měla vyhnout všemu, čemu se vyhnout dá, což by Vám Vaše braní připomínalo, což je taková obecná rada a ten první výchozí krok. Tím myšleno, přestat se stýkat s lidmi, jenž sami pervitin či jiné drogy i nadále konzumují, místům kde jste užívala, zbavit se možná i některých věcí ( pokud jste aplikovala i.v. - injekčně, tak veškeré pomůcky...atd. ). Také byste se mohla pokusit sžít s myšlenkou, že tyto ,,chutě" jsou pouze myšlenkovým procesem, které stejně tak jako přijdou, zase stejně odejdou...teď to trochu přeženu do extrému, ale mnohým to pomáhá - pouhá chuť ještě nikdy nikoho nezabila, případná konzumace by mohla. Prostě se je pokusit vydržet. Vrací se v různých intenzitách a intervalech, ale pokud abstinenci vydržíte, budou postupně slábnout a časem odezní zcela. Vždy je rozhodně dobré upnout se k jiným aktivitám, odpoutat pozornost. Na každého funguje něco jiného, nevím, jakým činnostem jste se věnovala před tím, nežli jste začala pervitin užívat, jestli jste měla nějaké zájmy, pokuste se je oživit...nebo si najít jiné.
O poradenství víte a zvažujete ho, což je fajn, rozhodně bych Vám to doporučila. S průběžnou terapeutickou podporou budete mít větší šanci své potíže úspěšně zvládnout. Také jste zmínila silnou podporu rodiny a přítele, ne každý tuto devízu má. Mějte na paměti, že díky drogám mnozí o vše přišli, i o rodinu, partnery a přátele...
Ve svém psaní uvádíte, že jste své konzumace dosti omezila. To je skvělé. Bylo by, ale rozumnější je zcela vypustit a vydržet to. Nechci se Vás nijak dotknout, ale tímto způsobem můžete vysazovat třeba ještě rok a mezi tím nasekat případné průšvihy, způsobit si nemalé zdravotní potíže, potažmo psychické a pocítit i nemalé ztráty...zkuste o tom popřemýšlet.
Také doporučuji držet abstinenci od všeho, včetně alkoholu a THC. Pokud byste měla zájem o nějaké kontakty na odborníky, napište města, která máte dobře dostupná, můžeme Vám doporučit konkrétní zařízení, kam se můžete obrátit. Pokud budete chtít, můžete nám napsat, jak se Vám i nadále daří a jak to zvládáte.
Zatím se mějte hezky, budu Vám držet palce. Přeji hodně sil !
S pozdravem Markéta K.