salvium divinorum
lena
Dobrý den! Syn si přes internet objednal sazenice salvium divinorum.
Mohli byste mi prosím sdělit, co je to za drogu, jak je nebezpečná a zda patří mezi drogy závislé. Dá se to nějak porovnat s mariuhanou? Jak je možné, že se dá legálně koupit na internetu?
Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Právě jsem zodpověděla Váš dotaz, který přišel jako druhý v pořadí. Salvium divinorum je šalvěj divotvorná. Kopíruji Vám odpověď na ten druhý dotaz:
"Zdravím Vás. O šalvěji divotvorné najdete řadu podrobnějších informací na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti na http://www.drogy-info.cz/index.php/info/ilegalni_drogy/halucinogeny/salvej_divotvorna, a dále také na webu Encyklopedie rostlinných drog na http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rsad.html. Její účinky jsou v malém množství skutečně podobné marihuaně, při užití většího množství drogy se mohou dostavit i výraznější halucigenní prožitky. Patří mezi halucinogenní drogy. Halucinogeny nevyvolávají závislost v pravém slova smyslu, obvykle se jedná o experimentování s nimi, nikoli o pravidelné užívání (s ohledem na jejich účinek je to jen logické). V současné době není v ČR znám jediný případ léčby ze závislosti na šalvěji divotvorné ani hospitalizace v souvislosti s užitím šalvěje (předávkování, zdravotní potíže). Dříve se o ní mluvilo jako o "legální marihuaně", ovšem s platností novelizovaného zákona O návykových látkách (167/1998 Sb.) již salvinorin A (účinná látka šalvěje) legální není, a to od dubna tohoto roku. Takže i z tohoto může plynout riziko."
Co se týče toho legálního zakoupení na internetu - nový zákon platí cca měsíc, takže je možné, že ze setrvačnosti a neznalosti je ještě šalvěj (ať už rostliny jako takové nebo sušená rostlinná drť) nabízena na internetu... prodejce se vystavuje trestnímu stíhání za distribuci drog. Otázkou je, zda to nebyl zahraniční web v zemi, kde ještě šalvěj (resp. její účinná látka) na seznam nelegálních drog zařazena nebyla. Příjemce zásilky by mohl být v ČR obviněn z přestupku (nikoli trestného činu) - držení drogy v malém množství, případně pěstování rostlin za účelem výroby drog. Tam hrozí napomenutí nebo finanční sankce.