Jak ho dostat do reality?
Petr
Dobrý den, máme podezření či skoro jistotu, že můj příbuzný bere drogy a to nejspíš podle příznaků pervitin.Přes všechny extempore, jasné příznaky, stavy hysterie, ztráza práce a jiných vyhraněných psychických stavů či přímý nález drogy u něj, ale naprosto odmítá, že se něco děje a je něco špatně a ještě se naštve, že se sním jedná, jako s feťákem. Přečetl jsem spoustu věcí na netu a je jasné, že dokud sám nezjistí, co dělá a že to musí změnit, nemá nic moc cenu. Ale jak to udělat, aby si to sám připustil a dostal se do reality a začal to jakkoliv řešit? Jak někoho donutit brát navědomí tak očividnou věc? Ztratil toho už spoustu, práci, přátelé, peníze, auto, ale jakékoliv domluvy bere jako křivdu!Prosím, máte nějakou radu, co s takovým člověkem, dokud není úplně pozdě?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
bohužel, toto chování bývá při ,,odhalení" uživatelů dosti časté. Také se velmi špatně celková situace hodnotí takto přes internet. K objektivnímu posouzení je zapotřebí, především osobní kontakt a pohovor s dotyčnou osobou.
Chápu, že Vám osud příbuzného není lhostejný a také si umím přestavit, jak je bolavé a nepříjemné dívat se na úpadek blízkého člověka. Závislost zpravidla nepostihuje pouze ty, které se konzumace drog bezprostředně týká, ale především a to podstatně, ty nejbližší...
Rozhodně je nesnadné, motivovat člověka, který motivovaný není. Je to vždy běh na dlouhou trať...
Uvedl jste, že jste si plno informací již sám zjišťoval, takže určitě více, že léčba závislostí, je za prvé záležitostí dobrovolnou a za druhé je založena především na motivaci a spolupráci. Tím také logicky vyplívá, že dobrovolný vstup, je tím nejhlavnějším.
Doporučuji, aby někdo z rodiny, či partnerka ( zdali je ) Vašeho příbuzného, se obrátili na kolegyni, která se specializuje přímo na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. V těchto případech, kdy je zapotřebí průběžně na nemotivovanou osobu působit, nepomůže pouze jedna obecná rada, ale je to o intenzivnější systematické práci a také o opakovaných návštěvách. Uvádím kontakt :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 739 268 527, 284 824 234
email : ctrnacta@sananim.cz
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
pro více info www.sananim.cz
Poradna se nachází v zadní části prostor kavárny Café Therapy. Je třeba se nejdříve během provozní doby ( Po až Pá 9.00 - 19.00 ) s poradnou spojit a na první konzultaci se objednat. Veškeré služby jsou bezplatné. Pokud by Vás ještě něco zajímalo, klidně zase napište.
Přeji, ať to dopadne dobře.
S pozdravem Markéta K.