Otec alkoholik a narkoman..
Misko
Chtěla jsem se zeptat, jestli existuje způsob, jak \"dotlačit\" otce k léčbě závislosti na antidepresivech v kombinaci s alkoholem. Situace se stále zhoršuje, ohrožuje při této kombinaci své zdraví a odnáší to nejen on, ale celá rodina a hlavně moje máma, která s ním žije..Musí si kvůli jeho stavům brát dovolenou z práce a pak po jeho \"řádění\" uklízet celý byt..(rozbité sklo, vylité tekutiny, krev z koberců a podlah, Wc v hrozném stavu..)Co pamatuji, tak tíhnul k alkoholu, ale bylo to příležitostně, až postupně to došlo do takového stavu, kdy kombinuje léky s alkoholem a totálně se \"sfetuje\". Pak v tom stavu strácí rovnováhu a padá na zem,několiktát si rozbil hlavu, přerazil obočí a posledně si vykloubil rameno, tak musel do nemocnice pod narkózu na narovnání. Lékaři mají zároveň podezření na možný Parkinsonův syndrom..Lékařka mu napsala do zprávy pro zaměstnavatele, že nemůže vykonávat svoji profesi,tudíž ho propustili z práce s odměnou za letitou praxi(40 let). Je momentálně na nemocenské a \"přiklepli\" mu částečný invalidní důchod na toho Parkinsona..Ale on se chová velice nezodpovědně ke svému zdraví a ke všemu ostatnímu a ostatním v rodině..Peníze, co dostal za odměnu z práce vybírá z účtu, kupuje si pití, doma nic nedělá, jen kouká na TV a pije a spí..My už fakt nevíme jak na něj..Máma má po jeho boku fakt těžký život..Má částečný invalidní důchod na astma a zároveň chodí do práce, uklízí venkovní prostory (pod službami města). Mají velký dům, o který vesměs pečuje sama a finančně to moc nezvládají..Radily jsme se sestrou dům prodat a jít do bytu, ale prý tam otec chce dožít..Bojím se, jak to časem vlastně celé dopadne..Prosím poraďte co dál, jaký postup zvolit..Popsala jsem to dost obšírně, abyste si udělali lepší obrázek celé situace. Naše síly už jsou v koncích. Mockrát děkuji, s pozdravem Markéta B.xxxxxxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
toto jsou vždy velmi složité situace. Léčba závislostí je záležitostí dobrovolnou, tudíž je důležitý souhlas osoby, které se problém týká s dobrovolným vstupem. Samotná léčba je založena především na motivaci a spolupráci závislé osoby, takže i pokud by se podařilo závislého člověka umístit tvz.nedobrovolně, postrádá to jaksi na významu. Umím si představit, jak velká je to zátěž pro celou rodinu, bohužel, závislost nepostihuje pouze ty, kterých se to bezprostředně týká, ale především velmi zasahuje a to v mnoha dalších směrech, i ty nejbližší...
Netuším, z jakého zdroje má Váš otec přísun psychofarmak. Pokud jsou standartně předepisovány lékařem, doporučila bych Vám, aby se někdo z rodinných příslušníků s lékařem osobně spojil a situaci mu více přiblížil. A to s veškerými stavy, které jste uvedla zde. Zdali tatínek má takového svého lékaře, jistě má v něj důvěru, pokud mu léky předepisuje, musí tam zákonitě i pravidelně docházet...možná byste společně s lékařem přišli na způsob, jak tatínka k léčbě motivovat...
Pokud si léky obstarává jinak, nelegálně, rozhodně i tak můžete využít odborného poradenství. Vesměs všechny zařízení, které se problematikou jak legálních, tak nelegálních drog zabývají, poskytují i poradenské služby rodinným příslušníkům. Níže uvádím kontakty na alkoholicko-toxikomanické ambulance v Ostravě. Bohužel, jsem ale v dotaze nepochopila, zda v okolí Ostravy žije Vaše rodina nebo otec. Takže kdyby se Vám kontakty nehodili, napište ještě jednou a uveďte vhodné město/a...Také se můžete podívat na www.drogy-info.cz , tam v mapě pomoci po zadání kraje a města vyhledáte veškeré AT ambulance v celé ČR pracující se závislostmi.
Psychiatrické oddělení při Fakultní nemocnici
AT ambulance
17.listopadu 1790
Ostrava
tel : 597 373 209
Prim.MUDr.Jitka Svobodová
Psychiatrická a protialkoholní ambulance
Náměstí SNP 4
Ostrava - Zábřeh
tel : 696 744 733
MUDr.Milan Miško
AT ordinace při městské nemocnici
Kovnicova 8
Ostrava
tel : 596 618 916
MUDr. Pavel Havran
Pokud by byl tatínek ve stavu, kdyby vážně buď ohrožoval sebe, nebo své okolí, neváhejte a zavolejte RZP. V těchto případech je možná i nedobrovolná hospitalizace. Trvá, ale pouze po dobu, než akutní stav odezní.
Budu držet palce, aby se situace zlepšila. Pokud budete mít chuť, napište, jak se dále vyvíjí. Přeji hodně sil !
S pozdravem Markéta K.