suboxone
lili
Dobrý den, mamžel se léčí ze uávislosti na opiátech a užívá nyní suboxone. Chtěla bych vědět, jestlise může aplikovat do žíly nebo to není možné. Také by mne zajímalo, jak bude léčba pokračovat dál, už skoro rok dochází do ambulance, a stále bere stejné množství denně /dvojku/.
Někdy si lék rozpůlí do dvou dávek, nevadí to? A taky mívá občas jakési záchvaty zimnice, třes, úplně zbledne až do šeda a musí ležet, není schopen nic dělat. Na to mu pomůže paralen, brufen, ale zajímalo by mn jestli to může mít souvislost se subuxone. Moc děkuji

Odpověděl: Jan Audrlický
Dobrý den,
jestli jsem to správně pochopil, Váš manžel dochází do substitučního programu a užívá Suboxone (sbx). Co se týče směřování v léčbě - ta alespoň v případě substitučních režimů bývá cílená ke zvýšení kvality života klienta a je tudíž závislá na míře, s jakou je schopen nalézat ve svém životě jiné zdroje "štěstí" než návykové (tudíž i sbx). Cílem substituční léčby není abstinence od opiátů, ale zvýšení kvality života klienta, zajištěním legální návykové látky, s bezpečným profilem, zároveň ale za podmínek abstinence od ostatních návykových látek (nejč. pervitinu, alkoholu), a kdy abstinence od opiátů není možná. Substituce jako taková tedy není definována jako časově omezená, pokud klientovi prospívá, tzn. abstinuje od jiných návykových látek, není motivován k
abstinenci od opiátů (např. pro craving, opakované recidivy na heroinu, Subutexu, strach z vysazení aj.), je schopen si na ni vydělávat a zároveň neprogreduje jeho závislostní způsob života. Tedy např. zanedbávání a odkládání jiných potřeb, vztahů, zájmů na úkor návykových látek, tedy i sbx, dlouhodobé navyšování dávky či nestabilní dávka, craving - neodolatelná touha po návykové látce, odvykací stavy a prožívání nespecifických abstinenčních příznaků, kdy substituční preparát je centrem a zástupným "lékem" na všechny obtíže jeho světa a může ji užívat lege artis nadosmrti.
Směřování v léčbě je tvořeno vzájemnou dohodou mezi klientem, tzn. Vaším manželem a lékařem. Snad jen dodám - mělo by být pro každého individuální, to kam to bude směřovat v případě, že je Váš manžel stabilizovaný (bere stabilně dávku 2 mg, nezneužívá jiné látky, má práci - hradí si substituci ze svého a neprogreduje závislostní způsob života), závisí z velké míry na jeho motivaci cokoliv měnit a kompetencích čelit tomu, co se v životě objeví. Motivaci někdy mohou ovlivnit i blízcí (viz. níže dop. PPR). K navyšování kompetencí v případě motivace slouží klientům v rámci komplexní substituční péče psychiatrická, sociální a psychoterapeutická podpora.
Stran množství sbx na 2 mg, pokud je dávka stabilní a dostatečná (bez relapsů, zvládá bažení po jiných látkách či vyšších dávkách sbx), jedná se o nízkou dávku, která je výhodná v tom, že prožívání není do takové míry utlumeno, je živější než na dávkách vyšších, např. 8 mg, tzn. je
pravděpodobná větší efektivita psychoterapeutické péče.
Rozpůlení léků do dvou dávek sice nevadí, nicméně doporučuje se užívat jej v substituci jednou denně, resp. je to znakem větší stabilizace, čelit tzn. "odpoledním-nočním absťákům", nebo "kdy to přestává fungovat", které jsou povětšinou na psychickém základu, kdy v minulosti většina
závislých na opiátech, konkrétně heroinu, brala dávky vícekrát denně. Vzhledem k dlouhému vylučovacímu času sbx, hladina objektivně vydrží v organismu i přes
dva dny (když by např. Váš manžel užil 4 mg obden).
Ohledně možnosti aplikace do žíly, přestože by mělo složení Suboxone zabránit nitrožilní aplikaci, je možné aplikovat do žíly. V jedné ze studií u 18 % závislých byly tolerovány nebo nebyly prožívány abstinenční příznaky, které by měla injekční aplikace Suboxone vyvolat. Tzn. 18 % uživatelů si aplikovalo sbx dále injekčně. Větší část z uživatelů Suboxone, bývalých i.v. uživatelů Subutexu tento způsob pravděpodobně zkusila. U i.v. aplikace Subutexu i Suboxone, je vzhledem k
možnosti kontaminace (bakteriemi z rukou a nevhodným skladováním v teple a vlhku, žádná tepelná úprava, příp. opakovaným použitím inječního materiálu aj.) podstatně vyšší riziko vzniku infekčních komplikací. Mezi nejobávanější patří endokarditida, která mít i fatální průběh. Ta se projevuje často záchvaty zimnice, třesy, teplotami, schváceností aj..
Myslím, že by stálo za to, aby se manžel nechal vyšetřit internistou, vzhledem k možnosti
endokarditidy. Ve vyloučení tohoto mu může pomoci obvodní lékař, nebo pokud by s tím měl manžel u OL problém. Toto jsou jména lékařů, kteří pracují se
závislými a máme na ně dobré reference jedná se o internistu hepatologa MUDr. Vratislava Řeháka a infektoložku MUDr. Jiřinu Hobstovou, CSc.- kontakty uvádím níže.
Pokud byste potřebovala více informací a máte informovaný souhlas manžela, doporučuji se obrátit na ošetřujícího lékaře, který preskribuje substituční léčbu, pokud ne, můžete kontaktovat znovu drogovou poradnu. Kromě pomoci přes drog. poradnu. může být pro blízké závislých nápomocné docházet osobně na vlastní poradenství, které je zároveň cílené na problematiku závislostí blízkých. Stran tohoto doporučuji PPR - Poradnu pro rodiče (a blízké) kontakt viz
webové stránky o.s. SANANIM (www.sananim.cz).
Přeji pěkný den a ať se Vám daří
Jan Audrlický
Praha 4, Hepatologická poradna
Remedis, s. r. o.
Vladimírova 10, Praha 4, 140 00
telefon: 234 091 142
MUDr. Vratislav Řehák
hepatologie@seznam.cz
www.hepatitis.cz
Praha 5, Fakultní nemocnice Motol
Infekční oddělení
V Úvalu 84, Praha 5, 150 00
telefon: 224 436 901
prim. MUDr. Jiřina Hobstová, CSc.
http://www.fnmotol.cz