Riziko
Vivien
Dobrý den, ráda bych se zeptala jak moc velké je riziko přenosu hiv při několiak nechráněných stycích s hiv pozitivním človekem? Je jisté, že človek má hiv,nebo je alespon nejaka vetsi sance, ze ne? PRedem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Míra rizika se takhle na dálku nedá odhadnout, závisí to na mnoha faktorech - na zdravotním stavu partnerů (nákaza jinou infekční chorobou potencuje přenos HIV), na tom, jak probíhal sexuální styk (větší riziko je při nechráněném análním sexu nebo při sexu v průběhu menstruace)... Riziko je samozřejmě velké, ale není 100%. Šance, že k nákaze nedošlo, tu je. Pokud se situace týká přímo Vás, bylo by asi nejlepší se cca 2 měsíce po posledním rizikovém sexuálním styku nechat otestovat (dříve než po uplynutí 2 měsíců se virus bohužel nedá detekovat). Více informací o HIV/AIDS včetně informací o testování a kontaktů na místa, kde je možné se otestovat, najdete na webu Státního zdravotního ústavu - Národního programu boje proti HIV/AIDS na www.aids-hiv.cz. Také je možné volat bezplatnou poradenskou linku zaměřenou výhradně na HIV/AIDS a to na 800 144 444 (Po - Pá 13 - 18 h).