Toxická psychóza
Ikarie skončila. Nový řád.
Asi před měsícem jsem měl tři dny trvající toxickou psychózu. Od té doby jsem si nic nedal. Jsem dosti inteligentní a kreativní. Tudíž můj mozek scénáře paranoidních halucinací řádně propracoval. Byly geniálně logické. Škoda, že se to nedá popsat. Ale můj problém je následující. Vidím ty konspirační teorie stále. Už si sice uvědomuji že to jsou bludy, cítím se tím však obtěžován a jaksi jednoduše řečeno změněn. Dotaz. Může metamfetamin nebo mefedron přímo způsobit schizofrenii, nebo ji jen rozvíjí? Díky za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Popisujete poměrně typický obraz toxické psychózy. Obvykle psychóza s vysazením drogy postupně odezní (po několika dnech až po dvou týdnech by se měl stav upravit). Pokud po měsíci, kdy drogy neužíváte, se pořád necítíte dobře a máte pocit, že stav částečně přetrvává, tak by bylo asi na místě s tím něco dělat. Možností je navštívit psychiatra, který má zkušenost s pacienty - uživateli drog a záležitost s ním probrat. Rozhodně Vás nebude nikdo soudit, leckdo má v současnosti zkušenost s nějakým experimentem s drogami. Je to lepší varianta, než aby Vás to dál obtěžovalo a nelepšilo se to. Samozřejmě je šance, že to ještě spontánně vymizí samo... ale po měsíci, kdy to neodeznělo, tak bych na to raději nespoléhala. Každopádně je dobře, že jste po tu dobu nic nebral, na Vašem místě bych se pro jistotu i nadále vyhnula i ostatním psychotropním látkám (včetně marihuany a alkoholu). Pokud mi napíšete, odkud jste a měl byste zájem o nějaké kontakty na psychiatrickou pomoc, můžu Vám dohledat kontakt na někoho z kolegů ve Vašem regionu.
Co se týče Vašeho dalšího dotazu, je to složitější než to vypadá. Lidé, kteří mají dispozice k rozvinutí duševní choroby, jsou často také ve větším riziku užívání drog. Pak může droga napomoci k rozvinutí poruchy (která by se u dotyčného jinak nemusela v plné míře projevit), jedná se zejména o drogy ze skupiny halucinogenů a stimulačních drog (jako Vámi uvedený pervitin a mefedron). Oba typy drog mohou způsobit toxickou psychózu, která nemusí ihned odeznít a může mít dlouhodobé následky... Těžko ale říct a jak rozlišit, zda schizofrenie nebo jiná psychotická porucha byla přítomna už před užíváním drog (byť latentně) nebo zda jí drogy přímo vyvolaly, i u člověka, který k ničemu takovému v běžném životě dispozici neměl...