mariuhana
bobeš
dozvěděla jsem se ,že již delší dobu syn užívá mariuhanu,každý den!!Objevili se uněj příznaky malátnosti ,neustálé únavy,nezájem o normální běh život,je výbušný.Nevím co mám dělat ,vedu s ním na toto téma rozhovory,snaží se předstírat,že to kouří pouze narázově,ale mám věrohodné informace ,že kouří každý den.I jeho dívka má o něj obavy.Prosím o radu.

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den.
Řešení takovýchto situací bývá komplexní a zpravidla vyžaduje delší čas. Doporučuji vám navštívit osobně specializovanou poradnu na drogové problémy, kde vám pomohou nalézt konkrétní kroky k řešení vaší situace. Kontakty naleznete zde: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/ nebo na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci. Ve Vašem regionu existuje např. kontaktní centrum nebo ambulantní léčebné zařízení zaměřené na problematiku drog, kam se mohou obrátit i rodiče a blízcí uživatelů drog.
Obecně bych vám doporučil řešit především zjevné problémy kolem synova každodenního chování, změny nálad, nastavení pravidel a povinností přiměřeně synově věku. Velkým úskalím obvykle bývá komunikace uvnitř rodiny. Málokdy dokážeme přesně říci, co chceme a potřebujeme druhému
sdělit a zpravidla druhý slyší něco úplně jiného, než co se snažíme říct. Nakonec rodina končí v kolotoči vzájemného vyčítání, obviňování a slovního zraňování. S komunikací a dohodou kolem pravidel a povinností vám pomůže rodinný terapeut. Na závěr bych chtěl jen poznamenat, že drogy bývají někdy jen zástupný problém.
Co se týče Vašeho dotazu ve skryté poznámce - zjistit to nelze a i kdybychom tu možnost měli, není možné takovou informaci předat. Na anonymitu má právo každý tazatel, včetně Vašeho syna.