muj bratr zavisly na drogach
Pegas
Obratila jsem se na vas s prosbou o pomoc a verim, ze jakakoliv malickost, ktera usnadni nase zivoty bude jen k dobru po vsech letech hledani.
Muj bratr 78 rocnik je zavisly na drogach a alkoholu. Zacalo to jiz v 15,kdy zacal kourit marihuanu a pit alkohol. Od te doby da se rict, byl uzivatelem kvartalnim ( ten termin mam od jeho lekare psychiatra a psychologa pana Brančíka z Brnenske vojenske nemocnice, kde obcas bratr dochazel na konzultace, avsak bohuzel jen kdyz byl cisty a sily plny,takze vlastne nic doktorovi nepriznaval). Je od detstvi psychicky labilni. Nemyslim,ze by mel nejake postizeni, je velice chytry clovek, ale bohuzel nikdy nevyhledal pomoc lekaru a chtel to zvladnout sam. Jsem z maleho mesta ve Zlinskem kraji. Tam take s jeho partou zacal. Pozdeji, kdyz situace po nekolika letech vedla k vyhruzkam sebevrazdy se prestehoval za mnou do Brna, kde si nasel moc dobrou praci, ktera mu davala pocit dulezitosti a byl take velice dobre vypalcen. Po letech se vypracoval na managera a zacal sam podnikat. I tak ale cas od casu nezvladl situaci a s jednim douskem piva to nastartovalo treba tydeni dychanek. Pote se zase sklidnil a tak se to opakovalo nekolik let. Zhruba ctyri roky zpet ale zacal sve dychanky stupnovat a uz se objevoval i na detoxech. Poznamenam, ze stale mel snadny prisun k drogam, nebot mel dostatek financi. Maruhuana, Pervitin, to,co si pichal do zil ani nevim co bylo a doplnoval to alkoholem. Po petidennim detoxu uz byl zase silny a detox opustil,ikyz lekari nechteli. To bylo v Kromerizi a Opave. Muj bratr je na me silne citove vazan,avsak ja uz jsem jeho sikanu a to doslova jak pisu, nemohla zvladat. Mela jsem caste problemy zdravotni psychickeho razu a diky tomu,ze jsem potkala meho manzela, jsem ziskala silu a bratrovi dala najevo, ze uz dal samaritanku delat nebudu. Je drzy, arogantni, citi se neustale ukrivdeny, potrebuje aby jej lidi litovali... Loni po me svatbe jsme se odstehovali s manzelem 6000km dlaeko a bratruv stav se razem prohloubil strasnym spadem. Za ani ne tri mesice propil a profetoval (urcite ne sam) pres pul milionu. V prosinci se z nej stal temer bezdomovec,ktery se uchylil se svou bandou zpet v rodnem Roznove, kde prespaval na nadrazi a po slkepech.. Nase mamca se mu snazila opakovane pomoct v mrazech, ze mu davala aslespon horky caj, protoze jeji pritel bratra uz doma nesnesl-pro mi to bylo vazne temer na odvezeni na psych.leceni,protoze videt za dvermi sveho syna v takovem stavu a nemoct jej vzit domu, musi hnout asi s kazdou matkou.( duvod je takovy, ze ziji dva v malometrazce , cili jedna mistnost, rozdelena na dve mensi, kde (jeste, nez jej vyhodili) bratr opily a sfetovany delal hluk, fetaci bouchali a rvali na nase,at jim daji penize za nej, mocil do kvetinacu apod.).V ten cas jsem, se dozvedela,ze vlastne ztratil veskere postaveni a zivotni uroven,na kterou byl pysny,protoze jsme oparvdu vyrustali bez financi jako socialne dost slaba rodina- matka samozivitelka.Spojila jsem se s nim a davala mu pocit sily. Poslechl me, sel na detox, kde se za sest dni rozhodl jit resit svou financni i zivotni situaci tim,ze pujde hned do prace opet vydelavat,aby se dostal z dluhu. Jeho prace je obchodni zastupce v terenu pro telekomunikace. Cili clovek musi vypadat veruhodne a mit sebevedomi na to,aby mohl komunikovat s lidmi. Coz nemel. Ta prace jej zacala ubijet. Snazil se, nepil par tydnu,nic nebral, denne mi volal,psal apod. Bohuzel jsme do nej \"dali\" i nejake penize, protoze jsme nechteli,at ma problemy a tak toho dne, kdy jsme za nej zaplatili dalsi ucty, coz byl leden se mi ze dne na den prestal ozyvat. Vedela jsem,ze je zle a zese v tom lita. V prosinci pred detoxem mel 55kg. Rozhodla jsem se skoncit s pomoci, nebot tohle uz trva x let, co jen obchazim lekare, specialisty apod a vsichni mi rikaji totez. Musime pockat, ze mu treba prestanou drogy chutnat a nebo, nebo ze spacha trestny cin, nebo az bude sam sobe a nebo jinym nebezpecny a pak jej konecne muzou zavrit na leceni. Je duben a pred paru dny jsem se dozvedela,ze se obcas snazi pracovat( i na tu bidu ma dostat fakturu na 22 tisic za mesic),ale drogy uz mu tak mazou mozek,ze ma hrozne tiky ve tvari a stale aktivne drogy uziva ve spojitosti s akloholem.Bydli momentalne v Ivancicich a do Vyskova obcas s kolegyni (se kterou ted jsem v kontaktu a od niz rodina mu poskytla \"azyl\") jezdi do terenu pracovat. Napadla nas obe vase organizace na pomoc. RIkala,ze se s nim o vasi organizaci pobavi,ale vcera se opet choval arogantne i vuci jejim rodicum a to uz ji presla chut na pomoc pote, co mu tolik vysli vstric( defakto cizi lide). Nemusim vam rikat,ze ma kolem sebe spoustu lidi, kteri jej maji stale radi a chteji mu pomoct. Bohuzel je uz sily opustily po mnoha lzich a podrazech od nej.Podle poslednich zprav je na ulici, ztratli doklady a nikdo o nem nevi.
Vse bohuzel je strasne komplikovane tim, ze nemohu do Ceska kvuli smlouve.
Proto vas touto cestou prosim o pomoc. Je nejaka cesta z tohodle pekla k zachrane jeho zivota a zdravi?
Za jakekoliv vyjadreni budu velice vdecna.
Mejte moc prijemny den a jeste jednou dekuji za vas cas.

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den,
při práci se závislými mě nepřestává udivovat, kolik toho člověk a jeho tělo dokáže vydržet a pokud člověk najde důvod, proč dát sebe i svůj život do pořádku, co všechno se dá napravit. Často od svých klientu na závěr léčby slýchám, že jejich život je mnohdy mnohem lepší, než byl před
drogami. Takže ano, cesta z pekla existuje v podstatě vždy.
Odbornou stránku a pomoc se zařizováním dokladů, bydlení, práce nebo léčby můžete nechat na protidrogových zařízeních. Česká republika má poměrně kvalitní síť služeb pro uživatele drog. Kontakty na ně podle místa můžete nalézt zde: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/ nebo na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci. Nejlepší by bylo, aby se bratr obrátil na kontaktní centrum pro uživatele drog v regionu, kde lze využít služeb i anonymně a bezplatně (existuje např. ve Vsetíně, Zlíně, Kroměříži).
Ale pozor, zpravidla čím víc se snaží okolí závislého změnit jeho situaci i jeho samého, tím méně se to daří a tím méně bývá závislý motivovaný něco pro sebe udělat. Nejpřínosnější pro závislého bývá, když se jeho blízcí naučit zvládat své úzkosti, strachy a bezmoc a přenechá zodpovědnost za změnu na něm. Je to sice opravdu těžké, ale je to leckdy jediná šance. Pomožte nejprve sobě a své rodině, pak budete schopní svému bratrovi dát to, co potřebuje (hranice, čas, jasné pojmenování věcí, jak je vidíte . . .). Na kontaktní centrum se může obrátit v případě potřeby i Vaše matka, poskytují poradenství i pro rodiče a blízké uživatelů drog.
Přeji hodně štěstí.