Pervitin
Kysučan
Na uvod som zo Slovenska takze ak nebudete rozumiet nemusite odpovedat.
Chcem sa spytat ci sa moze pravidelny uzivatel pervitinu dostat do normalu po psychickej stranke kedze v mojom okoli je velmi vela uzivatelov a niektori su fajn ludia ale ako plynie cas je to stale horsie a spravaju sa stale divnejsie - depresie, rychle zmeny nalad ,paranoja a taketo veci . Je moznost ze po vylieceni sa mozog vrati do normalneho stavu ako pred tym alebo zostane nenavratne zniceny ?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, Na dotazy odpovídáme i tazatelům ze Slovenska, omlouvám se za pozdní odpověď, ale nějak jsme poslední dobou zahlceni dotazy a část kolegů, kteří se podílí na odpovídání v poradně, má dovolenou a tak se to občas těžko zvládá.
Co se týče psychického stavu uživatelů pervitinu, tak příznaky, které popisujete, bývají při dlouhodobém užívání běžné - psychotické stavy (tzv. toxická psychóza - ty paranoidní myšlenky bývají typické), změny nálad, depresivní a úzkostné stavy. Příznaky toxické psychózy i ostatní potíže obvykle spontánně vymizí po nějaké době abstinence od pervitinu, výjimečně mohou přetrvávat a pak je potřeba to nějak řešit a vyhledat psychiatrickou pomoc.
Často se ovšem stává, že k užívání pervitinu mají sklon lidé, kteří bojují s úzkostnými a depresivními stavy ještě před tím, než začnou užívat drogy... a jen vysazení drogy nestačí k tomu, aby se stav úplně spravil, protože ten problém už existoval před začátkem užívání drogy. Nicméně k tomu, aby člověk mohl začít řešit ostatní problémy, musí nejprv abstinovat, to je základní podmínkou.
Ale i pokud se neobjeví nějaké přetrvávají psychické potíže (nemusí to být pravidlem), tak se nedá se říct, že po nějaké době užívání drog a následné abstinenci bude člověk jako dřív. Pochopitelně zkušenost s drogou jeho budoucí chování nějakým způsobem ovlivní, ale jistě ne tak, aby nebyl v běžném životě schopen fungovat a nedokázal být "v pohodě".