prosím poraďtě
ségra
Dobrý den,potřebovala bych poradit,jak mám mého bratra přesvědčit,aby se dal léčit ze závislosti na pervitinu.Jak se mi nedávno svěřil,pervitin užívá v injekční formě už 7 let.Asi před pěti lety tovygradovalo do takové míry,že se našim rodičům začali nejdřív ztrácet drobnosti a pak prodal na co přišel.Potom ale přišel zlom v podobě rok a půl podmínky za poskytnutí prostorů k vaření pervitinu a zlepšilo se to.Docházel na pravidelné kontroly ke kurátorce a i testy byly vždy v pořádku,začal pracovat a vypadalo to,že je vše dobrý.Nedávno se mi ale svěřil v opilosti,že si občas ještě dávku dá,a že je na tom velice špatně psychicky a že se i pokusil o sebevraždu.Jelikož bydlím asi 100 km od bratra a vydíme se asi jednou o víkendu,když přijedu k rodičům,nic zvláštního sem nespozoroval a naši krom toho že prý za týden z výplaty nemá ani korunu taky ne.Je mu 24,tak doufám,že se mladý organizmus z toho dostane líp a rychleji.Už nevím jak jinak mu mám pomoci.Vždy mi totiž tvrdí,že je v pořádku a žádnou pomoc nepotřebuje.Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
no, rozhodně snadná situace to teda není. Bratr je již plnoletý, tudíž za své chování a za svůj život si nese odpovědnost sám. Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, je založena především na motivaci dotyčné osoby, které se problém týká a na spolupráci, takže pokud se bratr nerozhodne sám pro léčbu, těžko s tím pak něco budete dělat. Díky vzdálenosti, která Vás dělí, ani na něj nemůžete nějak cíleně a systematiky působit a motivovat ho ke změně...
Zdali jsem dotaz dobře pochopila, Vy žijete někde jinde a bratr s rodiči. Netuším, do jaké míry mají rodiče informace o jeho současných potížích. Možná by nebylo úplně od věci, pokud společně žijí v jedné domácnosti, aby oni využili odborného poradenství, které poskytují veškerá Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog rodinným příslušníkům. Mohli by se v osobním kontaktu lépe poradit jak s bratrem komunikovat, jaká doma nastavit pravidla, jak jej třeba i lépe motivovat. Toto je vždy dlouhodobější proces a nelze odpovědět pouze jednou obecnou radou. Je třeba vědět více informací o celkové situaci a také je zapotřebí intenzivnější kontakt. Myslím, že byste mohl/a toto rodičům doporučit. Ve Vašem dotaze není uvedeno žádné město. Pokud nevíte, kam se v místě bydliště rodičů a bratra obrátit o pomoc, napište ještě jednou a uveďte dobře dostupná města. Nebo se můžete podívat na www.drogy-info.cz , v mapě pomoci po zadání kraje a města vyhledáte veškerá Kontaktní centra v ČR, vyberte to, které mají nejblíže. V případě, že by i bratr souhlasil s využitím odborné pomoci pro sebe, tak i tam lze vše potřebné vyřídit ( nástup na detox, posléze nástup do léčebny či komunity ). Služby Kontaktních center jsou bezplatné.
Pokud by Vám nebo rodičům byla dostupná Praha, můžete se obrátit na jedno z našich zařízení, které se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234, 739 268 527
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
email : ctrnacta@sananim.cz
pro více info www.sananim.cz / zadat Poradna pro rodiče PPR /
Též bezplatně.
Tak přeji, ať to s bratrem dobře dopadne, pokud by Vás ještě něco zajímalo, klidně zase napište.
S pozdravem Markéta K.