Tabák per os
Gendai
Dobrý den,
píši práci na téma tabákové závislosti. Vím o lécích, které pomáhají snížit bažení jako bupropion, četl jsem i třezalce tečkované, či náplastech, žvýkačkách apod. které obsahují nikotin.
Toto mě dovedlo k zamyšlení. Napadlo mě, že je rovněž možné dát na jazyk cca půl gramu tabáku a okamžitě zapít, aby se eliminovala šťiplavá chuť tabáku.
Četl jsem, že u tabáku trvá nástup účinku snad až za 60 minut, pokud je podán per os? Je to pravda?
Rád bych v práci toto uvedl jako možnou alternativu k drahým lékárenským produktům (pro něteré by tedy odpadla výmluva: je to moc drahé) Nevýhodou by budiž tedy byl pozdní nástup účinku. Pokud by se efekt ale dostavil, opadla by fyziologická potřeba cigaret.
Mám k tomu ale otázku ještě číslo 2. Nikotin je prudký jed a při kouření se ho velká část spálí. Není možné se otrávit takto podanou dávkou tabáku? jelikož se dříve šňupal a žvýkal, tak asi ne, že? Nebo?
Děkuji za jakékoli připomínky.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
omlouváme se za velmi pozdní odpověď, ale Váš dotaz je opravdu hodně specifický a je také fakt, že se naše poradna přímo nespecializuje na závislost na tabáku. Jinak tedy k odpovědi -
polykání tabáku nikomu nedoporučuji. Jak jste psal, nikotin je silný jed. Přibližné množství tabáku schopné usmrtit člověka může být už množství adekvátní 4 - 5 spolykaným cigaretám. Záleží samozřejmě na mnoha dalších faktorech, počínaje typem tabáku, ale také zejména na hmotnosti, zdravotním stavu a kondici člověka. Proto i po požití daleko menšího množství tabáku dotyčnému přinejmenším hrozí, že mu bude pěkně zle. Učinky tabáku samozřejmě po jeho ústním požití nastupují daleko pomaleji, než při jeho kouření, podobně, jako je tomu i u jiných látek. Záleží i na obsahu žaludku (tedy zda člověk předtím jedl nebo pil a případně co). Do 60 minut by měl tedy už spolehlivě účinkovat. Pravdou je, že součástí závislosti na kouření tabáku, kromě kouření samého, bývají i rituály s ním spojené, např. vyndávání cigarety z krabičky, její držení při kouření, situace, kdy je člověk zvyklý kouřit (u kávy, při práci na PC, v hospodě) nebo její balení pro toho, kdo si kupuje cigaretový tabák. Ještě propracovaněší je mají kuřáci doutníků a dýmek. Zbavovat se závislosti na tabáku není tedy zdaleka jen o tom přestat kouřit. Jde o to změnit životní styl. V postupu, který navrhujete vy, by se mohlo tedy jednat maximálně o odlehčení plicím. Představte si, že byste navrhoval závislému který kouří heroin, ať jej radši šňupe, jí, nebo ať si ho raději píchá... Samozřejmě že lidstvo uvítá každý další fungující způsob, který pomůže kuřákům se závislosti na tabáku zbavit. Je však třeba dlouhodobé a pečlivé spolupráce týmů vědců, lékařů a odborníků z mnoha dalších odvětví i kuřáků samotných. Proto Vám k usnadnění Vašeho bádání a obohacení Vaší práce doporučuji navštívit například Centrum pro závislé na tabáku, který otevřel ve svém areálu proslulý pražský IKEM.
Kontakt: http://www.czpmb.cz/?p=785
Budeme potěšeni, dáte li nám vědět, jestli Vám naše odpověď byla užitečná a rádi Vám odpovíme na další otázky.
Hezké dny, ať se Vám práce vydaří,
s pozdravem Amrit Sen.