Potřebuju poradit
Roud
Dobrý den, občas si zahulím marihuanu jen tak jednou za měsíc na nějaký akci a chtěl bych se zeptat jak dlouho to mám v tělě po tom kouření? A ještě mě hodně zajímá když si zahulím tak za jak dlouho ještě mi to najdou policité při silniční kontrole na jazyku. Někdo říká 4 hodiny jiný zase 2, tak bych si nechal poradit od Vás. Předem děkuji za odpověd. Přeji hezký den :)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, nějak se nám tu dotazy bohužel nakupily. Metabolity THC (účinná látka marihuany) se dají detekovat ze vzorku moči od několika dní do několika týdnů, obvykle se uvádí rozmězí 1 - 30 dní, z krve se dají zjistit cca do 14 dní, ze slin také do 14 dní. S tím, že doba detekce závisí na tom, jak bylo předchozí užívání intenzivní - pokud kouříte jednou za měsíc, bude se doba možné detekce spíš kratší (v řádu několika dní), pokud byste byl pravidelný konzument konopných drog, tak bude delší. To se ovšem týká toho, jak dlouho lze předchozí užití marihuany zjistit. Nevypovídá to nic o akutní intoxikaci a o tom, jak dlouho byste neměl řídit. K tomu Vám kopíruji část článku, který vyšel před časem v Reflexu (autor JXD):
"Obrátil jsem na MUDr. Tomáše Zábranského, Ph.D., vedoucího pro vědu a výzkum Centra adiktologie Psychiatrické kliniky 1. LF UK a mezinárodního drogového experta, aby mi vysvětlil, jak je to s užíváním marihuany a řízením.
Klíčovým termínem jsou „metabolity THC" - THC je účinná látka marihuany, metabolit je látka, ve kterou onu do těla vpravenou účinnou látku tělo metabolismem proměňuje. THC (přesněji ä-9-THC) způsobují stav, kterému říkáme „být zkouřenej". THC se dostává do krevního oběhu a vzápětí do mozku téměř okamžitě, jakmile začne konzument trávu hulit, a v průběhu asi dvanácti hodin (a u někoho již po šesti prvních hodinách po konzumaci) jej tělo přemění v neaktivní metabolity THC - konkrétně v její sůl THCOOH. Ta je v těle dohledatelné asi týden po vykouření jednoho jointa člověkem, který obvykle nekouří. U chronického kuřáka je detekovatelná asi šest týdnů. Přitom však THCOOH psychoaktivní není. To znamená, že nejste, i když ji máte v krvi, zkouřenej, a není narušena ani vaše schopnost řídit motorové vozidlo.
Aktivní metabolity by měly z krve zmizet do dvanácti hodin po konzumaci, schopnost řídit auto by měla být v pořádku nejpozději osmnáct hodin po konzumaci. Pokud policie zjistí řidiči ve slinách přítomnost THC nebo jeho metabolitu nebo jiné příbuzné látky (což slinný test neumí odlišit), musí postupovat dál - test je pouze orientační a nemá sílu důkazu. Odveze tedy řidiče na odběr krve a z ní v toxikologické laboratoři jasně rozliší aktivní a neaktivní metabolity. Pokud bude mít řidič v krvi pouze ty neaktivní, laboratoř policii sdělí jen, že v krvi nebylo nalezeno THC; řidič je tedy bez sankce a nález nelze použít ani pro „nechtěný únik informace" typu „měl teď zrovna štěstí, ale kouřil to včera" - policii nebude sděleno, jakou přesně látku jejich slinný test falešně detekoval. Pokud ale někdo krevní odběr a laboratorní test odmítne, bude se na něj hledět, jako by zhulený byl - a přijde na místě o řidičák. Jakkoliv má ta procedura i testy samotné řady nedokonalostí, na jejichž vysvětlování tu není prostor, je popsaný postup analogický vyšetření na alkohol - a tak je celá ta hysterie poněkud neadekvátní."
Taková informace říká, že nového silničního zákona se musí skutečně bát jenom ti, co řídí vyhulení. A ti ať se bojí tak, že si prostě za volant nesednou! I když není marihuana zdaleka tak riziková pro řízení jako alkohol, který zvyšuje ochotu riskovat a soutěžit, rozhodně za volant nepatří.
Zbývá ptát se na poslední - jak řidič pozná, že po jointu už může řídit? Testery na alkohol koupíte v každé lékárně, spolehlivé testy na THC rozhodně ne. Stačí zapamatovat si údaje od doktora Zábranského - dvanáct až osmnáct hodin po poslední konzumaci z krve zmizí poslední detekovatelné THC - a radu nížepodepsaného starého feťáka: Plná koncentrace k řízení se kuřákovi vrátí teprve poté, co se po konzumaci konopí pořádně vyspí!"