Drobné píchnutí o infkovanou jehlu?
stepanka
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o Váš názor: včera večer jsem se omylem píchla do palce u ruky o hrot inzulínové jehly, která čouhala z krabičky od sirek. Z prstu mi krev netekla, jen jsem ucítila drobné píchnutí a dejme tomu do 5-10 min jsem prst polila roztokem peroxidu. Dnes ráno jsem podstoupila veškerá vyšetření - přeočkování na tetanus, hepatitidu typu B, brali mi krev na přítomnosti virů.. Jelikož jsem věděla, komu ta krabička patřila (dotyčný tvrdí, že ji našel v sobotu, tj. 4 dny zpět před zraněním), zajímal by mě Váš názor, jak moc se mám obávat nákazy... prý je riziko malé, protože virus nepřežívá (ale jak dlouho přežije v hrotu té jehly?). Další dotaz by se týkal přítomnosti genotypů (snad si to pamatuju dobře, že to byly genotypy) HIV v krvi, který je prý možný prokázat mezi 16.-21. dnem po možné nákaze - to mi poradila paní na aids lince... je možné po tomto testu něco zjistit? Návštěva transfúzního oddělení by mi vyšla na 19. den... prosím o Váš názor a velice děkuji, pěkný den.

Odpověděl: Tomáš Málek
Dobrý den, omlouváme se za pozdní odpověď, ale bohužel se nám dotazy nakupily a kolegové lékaři, kteří s námi na odpovídání do poradny spolupracují, nejsou nyní k dispozici. Doufám, že i přesto Vám naše odpověď bude užitečná:
Riziko vzhledem k HIV je malé (promile), protože nepřežívá dlouho v prostředí mimo lidské tělo (pouze několik minut). Viry žloutenek (virových hepatitid) jsou odolnější a zde je tedy riziko nákazy větší, nicméně záleží také na množství virů v jehle, hloubce vpichu a stavu vaší imunity. Jednoznačná odpověď tedy neexistuje. Spolehlivou odpověď zda jste nebo nejste pozitivní získáte po 3 měsících. Testy je možno samozřejmě podstoupit i dříve, ale jejich spolehlivost není 100%.
Nedoporučuji vám využívat transfúzní stanice, kde se poskytnutím nepravdivých údajů vystavujete riziku trestního stíhání a v případě, že jejich test selže, můžete ohrozit nákazou i jiné lidi. K dispozici je řada míst, kde se můžete nechat otestovat na některých i anonymně a zdarma: http://www.aids-hiv.cz/kdehledatpomoc.html#1
Přeji pěkný den a negativní výsledky.