musí to skončit
trusty
Dobrý den,
žádám o radu,týkající se mé současné situace.Mám přítele.Jsme spolu již 7. rokem.Po celou dobu bereme pervitin a poslední 2 roky dokonce injekčně.Po 6ti letech se nám narodila dcerka,nyní jí jsou 3 měsíce.Zásadní rozdíl je mezi námi v zázemí.Já jsem z úplné rodiny,bývala jsem tzv.premiantka ve třídě a mám maturitu,jelikož jsem dokončila SZŠ a poté nastoupila do zaměstnání.Vždy jsem měla v životě určité laťky,kdy se ode mě něco očekávalo-toto minimum jsem sice splnila,ale vím,že jsem v životě mohla dojít úplně jinam.Od té doby jsem se jakoby nehnula z místa.Je mi pořád 17,ikdyž duševně jsem asi o dost starší než bych být měla.Těžko se smiřuji s tím,co jsem za poslední dobu zjistila-popsáno níže.Přítel je ze 4 dětí a jeho rodiče jsou alkoholici-v současnosti rozvedení,ikdyž stále bydlí v jednom bytě.( ????? ) dětem se nevěnují.Také byl přítel od mala vystavován domácímu násilí páchaném na jeho matce,a pokud se jí zastal, tak i na něm.Když mu bylo17 či 18,z domova odešel.Nemá ani výuční list a v současnosti je jeho majetkem pouze to,co má na sobě a u sebe.I když také nejsem svatá,kdykoliv se u mě objevil problém, moje rodina se vše snažila vyřešit a postavila mě nohama zase zpátky na zem.Teď je situace taková,že od té doby,co přítel opustil svůj domov se o něj starám já.Moji rodiče se snažili umožnit i jemu žít normální život.Ale vždy všeho jen využil, všechny kolem sebe okradl-i mě ( prodal mi spotřebiče, věci na sebe...). Problém je ten,že se za cítím zodpovědná a vím bohužel jeden velmi smutný fakt- nechci takhle už dál žít a musím to ukončit-ale on s téměř 100% jistotou umře. To u mě způsobuje stavy,které už se podepisují na mém zdraví tím,že nemohu pořádně jíst,spát,bolí mě záda,mám neurologické potíže,zvracím a vždy,když se nad tím zamyslím,mám strach z toho,jak to dopadne.Už chci,aby to dopadlo.Jsem ještě natolik soudná,že vím,že potřebuji pomoc a jsem ochotná kvůli malé podstoupit ústavní léčbu- v tom mě utvrzuje fakt,že také vím,že bych na nějaký čas- dokud prostě přítel nedopadne-ať už tak,že umře anebo ho zavřou,jelikož je i v konfliktu se zákonem a také má mnoho dluhů,v současnosti už i soudně řešených.Je mi ho neuvěřitelně líto,ikdyž si to způsobil převážně sám svou sobeckostí-a také je podle mě -i psychicky nemocný,alee on si to odmítá připustit a tvrdí,že není žádný ,,magor´´,ale dokud nebral drogy,byl jiný.Vím,že jeho nespasím-není mu pomoci,ale musím zachránit alspoň sebe-kvůli mojí malé holčičce,která je tím nejhezčím miminkem,které jsem kdy viděla a díky bohu je zdravá- asi je to prro mě znamení,že mam na tomhle světě jiný úkol než se o něj donekonečna starat a nahrazovat mu mámu.Hraju v jeho životě tak důležitou roli,že je to moc velké břemeno a nechci,aby na mě někdo takhle visel-a vím,že ikdyž se rozejdem,stejně si mě najde až bude na konci svých sil a bude po mě,abych mu pomohla.A to je to,co nedokážu.neumím ho odmítnout,už ho jen lituju,že nežije,ale přežívá. Nutno dodat,že už se jednou pokusil o sebevraždu a byl hosp. na psychiatrii a nyní žije u mě ve sklepě a veškeré peníze,které mu chodí z ÚP utratí za bedny a drogy,aniž by si koupil něco na sebe nebo si nechal na jídlo.Spoléhá na mě,že se o něj postarám,ale mě už to nedělá dobře.Musí to skončit.
Můžu mu nějak pomoci?A myslíte,že jsem si vybrala dobrou cestu,jak z toho ven?Jaký máte názor,prosím.Děkuji za Váš čas strávený nad mým problémem. S pozdravem ...JÁ

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
rozhodně je dobře, že jste napsala. Dle Vašeho psaní soudím, že máte na celou situaci docela dobrý náhled, což je vždy základním a také vlastně výchozím krokem k nějaké změně. To je opravdu dobré, ne každý závislí člověk je tohoto schopen.
Naprosto chápu Vaše vazby, které máte k příteli. Být ve vztahu 7 let je poměrně dlouhá doba. Vztahy na drogách bývají složité, i přes hrůzy kterými takovéto vztahy prochází, bývá většinou těžké se rozejít, odpoutat se od sebe. Je to hodně spojeno s drogami a také společnými prožitky na nich, které bývají umocněné...
Jak jsem již psala, partnerské vztahy na drogách jsou velmi komplikované. O to větší problém to pak je, když jsou ve hře ještě děti. Což zde je. Měla byste teď trochu přestat myslet na to, jak to dopadne s přítelem a asi i také dost opustit od toho, že byste mu nějak pomáhala. Tím, že budete i nadále ve vztahu s další závislou osobou, hodně riskujete to, že jednoho dne přijdete o dceru. Není neobvyklé, že v podobných případech zasahuje OSPOD ( orgán sociálně-právní ochrany dětí ) a situaci řeší odebráním dítěte z výchovy. Nemyslím si, že byste toto krajní řešení chtěla.
Vaše konzumace drog je Vaše odpovědnost a jen Vy ji můžete řešit. Přítelovo braní je zase jenom jeho braní, jeho odpovědnost a také jeho řešení. V tomto případě musíte jednat každý sám za sebe. A Vy samozřejmě také s ohledem na dceru a na možné důsledky, které by následně mohli přijít.
Uvedla jste, že byste byla ochotna podstoupit ústavní léčbu. Konkrétně Vám ,bych doporučila zkontaktovat se s Denním stacionářem o.s. SANANIM, je to sice ambulantní zařízení, ale má podpůrný program pro závislé uživatelky drog a také toto zařízení zprostředkovává léčbu v terapeutické komunitě Karlov, která je prozatím jedinou komunitou, která nabízí dlouhodobou pobytovou léčbu závislým matkám, kde se můžete léčit společně s dítětem. V tomto případě bych to viděla jako nejideálnější řešení a také asi jako nejrozumnější ze všech možných variant.
Uvádím kontakt, rozhodně se zařízením spojte i kdyby jste byla mimopražská :
Denní stacionář, o.s. SANANIM
Janovského 26
Praha 7
tel : 220 803 130, 220 800 041
gsm : 605 212 175
kontaktní osoba : PHDr. Preslová Ilona
email : stacionar@sananim.cz
Pro Vaši lepší představu o zmíněné komunitě se můžete podívat na stránky SANANIMu. Veškeré informace naleznete zde www.sananim.cz / zadat terapeutická komunita Karlov TKK /. Pro informace o stacionáři = tytéž stránky, ale zadat Denní stacionář DST. Pokud byste měla nějaké doplňující dotazy, tak klidně zase napište.
Rozhodně bych nic neodkládala a spojila se s PHDr.Preslovou co nejdříve. Pokud svou závislost budete řešit, do budoucna se nemusí nic vážného stát. Je to na Vás.
Zatím se mějte hezky, budu Vám držet palce a také budu ráda, když mi napíšete, zda jste se již se zařízením zkontaktovala a jak to dopadlo. Mějte se hezky.
S pozdravem Markéta K.