Bylinná zmes od šamanov...
Petr
Dobrý de, chcem sa vás pýtať čo si myslíte o tomto výrobku \"Green Star\" http://woorld.net/ ....skúšal som to fajčiť a bolo to dosť silné, stav podobný ako po marihuane, čo si myslíte o škodlivosti?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Produkty podobného typu (nazývané též "herbal highs" nebo "spice") obsahují směsi bylin, nicméně bylo zjištěno, že řada z nich obsahuje mimo to i syntetické kanabinoidy (uměle vyrobené účinné látky konopných drog), případně další syntetické látky, které nemají s bylinkami nic společného. Takže bych byla v užívání těchto produktů nanejvýš opatrná... syntetické kanabinoidy, které bývají obsaženy, jsou mnohokrát silnější než THC v marihuaně a mohou způsobit závažnější obtíže, především psychického charakteru.
Pro Vaši informaci Vám kopíruji část textu vydaného Národním monitorovacím střediskem pro drogy a drogové závislosti v rámci bulletinu Zaostřeno na drogy 4/2010.
"V posledních několika letech se na scéně objevilo velké množství druhů tzv. herbal highs (rostlinných posilovačů nálady) s obecným názvem Spice. Jejich složení není dosud
jednoznačně určeno, může se navíc v rámci různých Spice produktů lišit. Tyto produkty mají různé psychotropní účinky, často velmi podobné konopným drogám. Spice je tedy rostlinný produkt, tvořený směsí nejrůznějších sušených bylin, např.: Indian Warrior (Pedicularis densiflora, druh Všivce), Lion'sTail (Leonotis leonurus), Baybean (Canavalia rosea), Lotos Modrý
(Nymphaea caerulea), Vanilka (Vanilla), Maconha Brava (Zornia latifolia), Srdečník Sibiřský (Leonurus sibiricus). Relativně nedávno bylo však zjištěno, že většina těchto produktů obsahuje
syntetické kanabinoidy. Jedná se o látky, které účinkují podobně jako THC, jsou tedy agonisté kanabinoidiních CB1 a CB2 receptorů. Na evropském trhu se do r. 2010 zatím objevily následující syntetické kanabinoidy: JWH-015, JWH-018, JWH-073, JWH-081, JWH-122, JWH-200, JWH-250, JWH-398, HU-210, CP-47,497 a homology, AM-694, oleamid. Jsou to v tucích rozpustné látky a řada z nich je mnohem potentnějších než samotné THC. Chemicky jsou velmi odlišné, nemají řádně prostudovanou farmakologii a toxikologii na zvířatech, natož na lidech. Dostupné jsou údaje z jediného experimentu provedeného odborníky z EMCDDA se „Spice Diamond". (...)
Analýzy produktu „Spice Diamond" pak prokázaly dva analogy CP-47, 497 a stopy JWH-018 (dvě z těchto látek jsou několikanásobně potentnější agonisté CB1/2 receptorů než THC). Další limitované literární údaje (kromě internetových poznatků od uživatelů) popisují zhoršení psychotických příznaků (imperativní sluchové halucinace navádějící nemocného/postiženého k nějakému jednání, paranoidní bludy) u jinak 2 roky stabilního antipsychotiky léčeného pacienta (první psychotická epizoda byla spuštěna užíváním konopných drog), panickou ataku (u jedince léčícího se s ADHD) a dokonce i syndrom závislosti. U posledního zmíněného byl popsán rozvoj abstinenčních příznaků po vysazení produktu „Spice Gold", který dotyčný jedinec pravidelně konzumoval po dobu 1 roku. Na „Spice Gold" vznikla tolerance a z původního 1g produktu na počátku musel uživatel záhy zvyšovat dávku a po 8 měsících užíval zhruba 3 g denně ve 3-4 denních dávkách. (...).
Přestože HU-210 a jeho analoga a JWH-018 již začaly být v některých zemích EU a na americkém kontinentě kontrolovány, většina ostatních syntetických kanabinoidů zatím kontrolována není. Některé země přistoupily na kontrolu produktů „Spice". Obtíže při monitorování a kontrole těchto substancí vyplývají i z problematické detekce těchto kanabinoidů, neboť většina toxikologických laboratoří k tomu není řádně vybavena (chybí jim spektrální informace v databázích o těchto látkách a jejich standardy).