dotaz,aneb pomoc...
elizabet
Dobrý den,chtěla bych se Vás zeptat a zároveň poprosit o radu...Mám kamaráda,který začal cca před rokem fetovat pervitin,první ho zřejmě bral v malém množství ale v poslední době ho bere často...moc mi na něm záleží a chtěla bych mu aspoň nějakým způsobem pomoct,ale nevím jak...Já osobně nemám žádné zkušenosti s drogami,do léčebny nepůjde dobrovolně,tak se chci Vás zeptat,jestli to lze i jiným způsobem.Předem Vám děkuji...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je dobře, že žádné zkušenosti s drogami nemáte - po pravdě, není o co stát. Také je od Vás hezké, že máte snahu pomoci, nežli ale s pomáháním začnete, bylo by dobré, abyste se šla nejdříve osobně poradit, do nějakého odborného zařízení. Je dobré mít ucelené informace, abyste věděla co dělat, co nedělat, kde má mít Vaše pomoc hranici apod...
Kontraktní centra pro uživatele nelegálních drog, poskytují mimo jiné ve svých službách i nezávazné a bezplatné poradenství, pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. V Praze je přímo poradna, která se specializuje na toto poradenství blízkým osobám ( pokud jste z Prahy kontakt naleznete na www.sananim.cz - zadat Poradna pro rodiče PPR ). Jestli žijete někde jinde, můžete se podívat na www.drogy-info.cz v mapě pomoci naleznete po zadání kraje a města, veškerá Kontaktní centra v ČR. Vyberte si to, které máte nejblíže a dojděte se osobně poradit. Osobní kontakt je v tomto směru zcela nejúčinnější a dává mnohem více prostoru.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, pokud se kamarád nerozhodne, že chce se svým životem naložit jinak, bohužel s tím asi nic moc nenaděláte. Netuším, do jaké míry jste si blízcí a jak na sebe máte navzájem vliv, ale kdyby se náhodou stalo, že by třeba kamarád nabídl, aby jste ním zkusila jaké to je, rozhodně odmítněte. Možná tato situace vůbec nenastane, ale raději to píši proto, že se při své práci setkáváme s osobami, které do drog spadli za podobných okolností, kdy v dobré víře někomu pomáhali...Proto je dobré se nejdříve o všem poradit a zcela otevřeně si přiznat své možnosti.
Pokud by Vás ještě něco napadalo, na co se zeptat, klidně napište. Když budete mít chuť, můžete napsat, zda jste využila osobního poradenství a jak se situace s kamarádem dále vyvíjí. Mějte se hezky a hlavně buďte opatrná.
S pozdravem Markéta K.