Co dělat
matka v nouzi
Dobrý den,
dnes poprvé hledám pomoc na internetu, přečetla jsem si dopis zoufalé matky a rozhodla se taky napsat. Moje situace je podobná,s tím rozdílem, že já stojím teprve na začátku této dlouhé cesty.
Mám dceru, která užívá drogy již delší dobu. Začalo to \"nevinnou\" marihuanou. Na můj dotaz vždy odpověděla, že kouří všichni a že to není problém. V posledních měsících se její stav výrazně zdramatizoval. Podle příznaků a rešerší na internetu mám podezření na tlumící drogy. Vypadá jako opilá, výraz obličeje kamenný, bez mimiky, pohyby zpomalené, vláčné, když usne, nereaguje na nic, vypadá jako by byla v bezvědomí, v pokoji má vypnuté topení, otevřené okno celou zimu. Již několikrát mne její stav tolik vylekal, že jsem chtěla zavolat záchrannou službu.
Mám o ní velký strach. Uvažovala jsem, že bych navštívila K-centrum, ale váhám, protože myslím, že nepomůže to, že potkám stejně trpící rodiče.
Dceři jsem řekla, že vidím, že má problém a nabídla jsem jí svojí pomoc, ujistila jsem jí, že mi na ní záleží, ale ona se staví odmítavě, nemá problém, nevyžaduje pomoc.
A tak Vás prosím o radu. Co mám dělat? Krok za krokem. Čím začít a jak pokračovat? Jak dosáhnout toho, aby alespoň zjistila, že jí droga ovládá a manipuluje s ní, že není pánem svého času?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
nejlépe bude, když Kontaktní centrum navštívíte i přes Vaše výhrady. Nejenom, že se dozvíte chybějící informace, také se můžete více konkrétněji a podrobněji poradit, naplánovat s pracovníkem Káčka další vhodné kroky, jedna obecná rada přes internet Vám nepomůže tak, jako osobní kontakt...
Motivovat nemotivované závislé osoby opravdu není nic jednoduchého, je to dlouhodobá systematická práce, proto je vhodné odborné pomoci využít. Uvádíte, že nemá smysl se potkávat se stejně trpícími rodiči. Nemusíte se potkávat s rodiči, když nebudete o to mít zájem, můžete chodit na individuální konzultace. Pokud Vaše dcera není ve stadiu, kdyby pomoc byla ochotna a schopna přijmout, nikdy ale není psáno, že to takto bude vždycky. Proč na to nebýt připravena ? Proč se nesnažit o to ji motivovat ? Veškerá odborná zařízení zabývající se závislostí, nabízí ve svých službách i poradenství pro rodiče a další blízké osoby. V Kontaktních centrech jsou veškeré služby bezplatné.
Kontaktní centrum - Centrum protidrogové prevence a terapie, o.p.s
Havířská 11
Plzeň
tel : 377 421 374
kontaktní osoba : Mgr. Dagmar Špillerová
Kontaktní centru POINT 14
sdružení právnických osob
Husova 14
Plzeň
tel : 377 235 526
kontaktní osoba : Pavlína Kovářová, Dis.
Pokud by přece jenom dcera s léčbou souhlasila, v K-centru by Vám pomohli vše potřebné s nástupem na detox, posléze léčbu zařídit. Nebojte se kontaktů využít. Nejen, že se lépe poradíte a informujete, také získáte podporu, kterou si bezesporu zasloužíte. Zatím se mějte hezky.
S pozdravem Markéta K.
P.S. k Vašemu požadavku ve skryté poznámce, to bohužel nemůžeme, nezlobte se.