deprese
zikacek
Dobrý den, mám kamarádku, co už asi deset let bere pervitin.. říká, že to umí ovládat, že už nejednou přestala... je to asi dva roky, co jí umřel manžel... pomocí lékařů jí je dnes už lépe, a má i nás, přátele co jí pomáháme... bohužel nevím, jak často, nebo jak dlouho to užívá, vše vím z jejího vyprávění, a dokáže dost přehánět... nedávno si na diskotéce dala pervitin, celý večer byla v pohodě, v náladě... dopoledne taky.. odpoledne se na chvíli snažila usnout a vše zapíjet vodkou... po chvíli to nevydržela a začala brečet... říkala, že se těší, až půjde za manželem, že jí tu nic nedrží, a že jediný co chce je umřít... dokonce se snažila pořezat, od sebepožkování už má dlouho jizvy... po dvou dnech už byla zas v pořádku... vážně nevím, jak se v této situaci chovat a co jí můžu a nemůžu říct... byla bych vám vděčná za jakoukoliv radu... navštěvuje spoustu odborníků, ale ty sní v tehle stavech bohužel nejsou... děkuji moc za radu

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
píšete, že kamarádka navštěvuje spoustu odborníků. Možná má tedy na některého i telefonický kontakt pro případ krize. Nebo může v takové situaci zavolat na krizovou linku nebo zajít do krizového centra. Problém jsou ale ty drogy. Samozřejmě se většinou první dozví, že by s nimi měla přestat, protože její stavy dlouhodobě spíš zhoršují. To už ale všechno asi mockrát slyšela...Co můžete udělat v takové chvíli Vy je být s ní, povídat si s ní o čem bude potřebovat (i třeba o tom nepříjemném), vyslechnout ji. Zkusit jí také nabídnout nějak jinak společně trávený čas než s drogami, tak aby se jim vyhla. V případě, že se bude ve Vaší přítomnosti řezat nebo jinak poškozovat, pak je na místě odvézt ji do krizového centra, protože to už je dost vážná situace.