kokain místo perivitinu
Jánošík
Dnes jsem četl:
\"OSN varuje, stále více Čechů mění pervitin za kokain\"
Rád bych věděl váš postoj k tomuto rostoucímu trendu. Myslím, že lidé nedávají více peněz za rizikovější drogu, jen proto, že je módní. Mé základní znalosti jsou snad takové, že pervitin je obecně toxičtější než kokain, je výrazně neurotoxický (což se narozdíl od MDMA o něm moc nepíše - ŠKODA!!!) a pokud jsem nashromážidil dobré informace, tak toxické psychózy jsou rovněž mnohem častější po perivitinu.
A tak se ptám Vás, je alarmující přechod z perivitinu na kokain?
Jaké jsou světlé a tmavé stránky tohoto fenoménu?
Děkuji moc za dokreslení obrazu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Nicméně jsem si chtěla k Vašemu dotazu dohledat nějaké informace, abych poskytla skutečně plnohodnotnou odpověď a taky jsem potřebovala dohledat zdroje informací, ze kterých vycházíte, tedy nejen ten článek v médiích, ale také přímo tu zprávu, v níž se tyto informace údajně uvádí. Tiskovou zprávu k vydání World Drug Report, kterou OSN (resp. její součást Mezinárodní výbor pro kontrolu narkotik) najdete zde: http://www.osn.cz/zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=1668.
A jak se sám dočtete, informace vyznívají poněkud jinak. Je zřejmé, že v médiích se jim dostalo nemalého zkreslení. Takže bych záměnu pervitinu za kokain rozhodně v ČR nepovažovala za nijak významný trend. Problematické je to jistě v zemích, kde kokain nahrazuje extázi... protože myslím, že kokain je celkově rizikovější než MDMA. V ČR je užívání kokainu na velmi nízké úrovni, i když se v řadách rekreačních uživatelů má jeho užívání mírně vzestupný trend. Ale určitě nedochází k tomu, že by uživatelé pervitinu masivně přecházeli na kokain. Pro srovnání, počet problémových (dlouhodobých a/nebo injekčních) uživatelů pervitinu je v ČR cca 21 000 a počet problémových uživatelů kokainu je natolik nízký, že se ve statistikách Výroční zprávy ani neuvádí. Počet rekreačních (příležitostných uživatelů) je velmi obtížně zjistitelný, pro info vám snad postačí, že z populačních studií vyplývá, že v dospělé populaci má aspoň jednu zkušenost s kokainem (za celý život) 2% dospělých lidí.
Pro info kopíruji závěr tiskové zprávy OSN týkající se Evropy a ČR:
"Drogová situace v regionech: Evropa
Ze západní Evropy se do ostatních částí regionu šíří užívání kokainu. V některých státech zřejmě nahrazuje amfetamin a extázi. Děje se to například v Dánsku, Španělsku a Velké Británii, kde došlo k nárůstu spotřeby kokainu a zároveň snížení spotřeby amfetaminů. Západní Evropa je největším odbytiště heroinu, zhruba 60 % spotřeby v Evropě připadá na čtyři státy (Velká Británie, Itálie, Francie a Německo). Evropské státy spotřebují téměř polovinu produkce heroinu na světě. Zemí s největší spotřebou opiátů v Evropě (1,6 %) je Ruská federace. Téměř veškerý heroin na evropském trhu pochází z Afghánistánu.
Spotřeba konopných drog se celkově zdá být stabilní, v některých státech se dokonce snižuje. V loňském roce užilo kokain 1,2 % obyvatel Evropy, nejvíce ve Španělsku - 3,1 % obyvatel.
Východní Evropa je jednou z mála oblastí světa, kde narůstá počet HIV pozitivních. Prudké šíření epidemie je hlášeno z Ruské federace a Ukrajiny. Největší podíl osob infikovaných virem HIV mezi dospělou populací je na Ukrajině, kde dosahuje více než 1,6 %. Příčinou nákazy u nově diagnostikovaných případů HIV ve východní Evropě bylo ve více než v 50 % použití kontaminovaných jehel a stříkaček pro injekční aplikaci drog.
Česká republika ve zprávě INCB
Výbor uvítal přijetí legislativy na posílení kontroly prekurzorů. Česká republika také rozšířila kontrolní mechanismy pro látky obsahující efedrin a pseudoefedrin při přípravě farmaceutik. Od ledna 2010 platí v České republice zákon o maximálním množství ilegálních drog, které u sebe může člověk mít, aniž by mu hrozil trestní postih (bez úmyslu drogy dál prodat).
Česká republika patří společně s Francií a Itálií k zemím EU s největším počtem uživatelů konopných drog. INCB znepokojuje mimo jiné i fakt, že 2 - 2,5 % Evropanů ve věku 15-34 let užívá konopné látky každý den nebo skoro každýn den.
Druhou nejvíce zneužívanoíu drogou v Evropě je kokain. Česká republika patří mezi země s nejnižší spotřebou (společně s Rumunskem a Řeckem), ale počet uživatelů za poslední roky v Česku vzrostl.
Spotřeba amfetaminů v některých zemích Evropy klesá, celkově je ale amfetamin rozšířenější než metamfetamin. Jeho zneužívání je v Evropě omezeno prakticky jen na Českou republiku a Slovensko."