dotaz
andrea
Dobry den,
muj dotaz je ohledne meho pritele, ktery \'vikendove\' uziva drogy, vesmes extazi, metadon, LSD, MNDA, vetsinou drogy, ktere se daji dostat na party nebo v klubech. Velice rada bych navstivila jedno z vasich center, kdybych mohla - ziji v Anglii, takze je to pro me docela nerealne. Ziju tu uz 6 let a nez jsem se rozhodla zmenit zemi, byla jsem silne proti jakymkoliv drogam, nikdy jsem si zadnou nevzala, pokud do drog nepocitame alkohol a nikotin. Kazdy kraj, jiny mrav, jak se rika a tady tomu tak opravdu je, 90% lidi pod 30 tu pred tim nez jdou o vikendu ven neco berou, coz je smutna, ale realna statistika, takze kdyz mi muj pritel ze zacatku rekl, ze si obcas neco o vikendu da - brala jsem to s rezervou, ale brala. Stejne tak jako, kdyby on mi vycital, ze jdu v patek vecer s holkama ven a prijdu domu po 4 a tahne to ze me jak z vinnyho sklepa. Jedina moje podminka byla, ze ja drogy neschvaluju a nemam to rada, takze kdykoliv bude \'high\', nepreju si ho videt.
Jeho tata odesel od jeho mami, kdyz mu byli 3, byl to umelec a s jeho umeleckym style spadnul do drog tak,ze ma kompletne vyfetovanej mozek a dneska, ac je mu 50, zije v jakemsi ustavu, protoze nezvlada normalne zit, jestli je porad na drogach, vam nepovim. Jeho prvni zkusenosti s drogama byli, kdyz byl teenager, ale po tom, co se s nim rozesla jeho snoubenka, se kterou byl 5 let a do toho mel vaznej uraz, pri kterym si rozdrtil loket (strizlivej) a zustal skoro rok doma na nemocenskej, dostal se do deprese a vyresil to dennim uzivanim drog. Po roce se na to jeho bratr nemohl divat a promluvil mu do duse, at se podiva na svuj zivot a zabralo to - zacal chodit znova do prace, povysili ho, dokonce se rozhodnul zacit znova studovat a udelat si dalsi maturitu. A pak potkal me. Muzu rict, ze prvni 2 mesice byl naprosto cistej, dalsi 3 si obcas dal neco s kamosema o vikendu, ale posledni mesic na tom byl 3krat - z toho za posledni tyden 2x - cely vikend a ted 2 dny v tydnu. O vikendu kvuli tomu, ze byl najetej dokonce nestihnul my stehovani do novyho bytu, i kdyz moc dobre vedel, jak to pro me je dulezity a zaroven po druhy, nemohl jit do prace, protoze kdyby tam prisel v tom stavu, ve kterym byl, tak by ho vyhodili. (dela v bance) Nas vztah je naprosto bezproblemovy, neni tam vubec nic, co by ho mohlo vest k tomu, aby se zfetoval.Ja jsem nemela moznost s nim mluvit osobne, protoze on samozrejmne nechtel, abych ho videla ve stavu, ve kterym byl, mozna i z obavy, abych ho neposlala do haje. Priznal mi, ze si rekl, ze bude fetovat do ty doby, nez bude stastnej, ale ze ted stastnej je a prastit s tim neprastil a ze si uvedomil, ze na tom zavislej asi je a ze s tim musime neco delat. Ze kdyz si snupne jednou, musi to sesnupat cely, dokud nic nezbyde, coz mi dava smysl, ja delam to samy s alkoholem o vikendech, vim, ze ji mam jako z praku, ale stejne piju dal a pak mam 3 dny kocovinu. Nevim, jestli se jeho pripad da nazvat zavislosti, protoze kdyz to srovnam se sebou, ja delam to samy s alkoholem o vikendech a taky alkoholik nejsem a alkohol je stejne droga jako extaze.
Co mi na tom desi a premyslim o tom neustale posledni 3 dny je to, ze se v poslednim mesici intervaly zkracuji a ze zameskal dulezity veci a samozrejmne se obavam, co bude dal. Vydirat ho tim, ze bud prestane a nebo konec nevidim jako to spravny vychodisko. Je mozny, ze to bylo jen ted a ze si pak zas 2 mesice nic neda, ale taky ho muzu \'videt\' zejtra vecer opet na kasi. Nemyslim si, ze potrebuje leceni, spis konzultace a ja bych se toho klidne rada ujmula, protoze vim, ze na nej dost platim, ale nevim jak. Taky me napadlo, ze bych mohla pozadat o pomoc jeho segru nebo brachu, vec je ta, ze segru jsem nepotkala jeste ani jednou (zije v jinem meste) a brachu jen jednou, vim, ze mezi sebou maji perfektni sourozenecky pouto, ale nejsem si jista, ze by to nakonec nebylo spis k horsimu, protoze nevim, jak by se dany sourozenci zachovali a posledni co bych chtela je to, aby jsem napsala jeho segre o pomoc a ona mu volala a servala ho, ze se chova jako tata a samozrejmne jeho by pak mrzelo to, ze jednam za jeho zady - i v pripade, ze mu chci pomoct. Tak co myslite, poradno?
Diky moc.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
no, nebudu předstírat, že to je snadná situace. Tím, že nejste na území ČR a nemůžu Vám doporučit, abyste navštívila osobně naši poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké...
Netuším jak je to v Anglii a ve městě ve kterém žijete, ale rozhodně bych se být Vámi pokusila nějaké obdobné zařízení vyhledat a tam se osobně poradila. Tyto situace jsou opravdu těžké a není nad osobní kontakt. Motivovat nemotivovaného člověka není o tom, že si přečtete pár obecných rad...je to o dlouhodobé systematické práci. Pokud chcete v tomto vztahu setrvat, rozhodně bych to udělala. Sama jak popisujete, se intervaly jeho konzumací zkracují, začíná ,,vypouštět" důležité věci a to je vždy varovným signálem. Určitě máte asi informace o tom, jak to s drogami chodí, na začátku je to vždy o víkendových ,,radovánkách" a postupně se droga ,,vetře" i do dalších dní...nikdo se závislých osob si na samém počátku předem nepřeje, aby byl závislí, většinou si myslí, že si jen tak trochu užijí, vše budou mít pod kontrolou a závislost se jim vyhne. Bohužel, to ale vždy končí nevalně. Důležitá je i informace, že přítel má k závislosti rodové dispozice, o to je ve větším riziku. Myslím, že tady není na co čekat. Pokud své potíže s užíváním nezačne řešit, s největší pravděpodobností se vřítí do velkého problému. Život se závislostí snadný není a netýká se pouze těch, kteří konzumují, ale především i těch nejbližších.
Doporučila bych co nejdříve vyhledat odbornou pomoc. Můžete nejdříve Vy, využít poradenství pro blízké osoby a tam se s odborníkem poradit jak konkrétně ve Vaší situaci pokračovat dále, jak s přítelem komunikovat, jak ho vhodně namotivovat, aby i on sám pomoci využil, kdy a za jakých okolností informovat rodinu atd... Zdá se mi to jako nejrozumnější řešení.
Pokud budete mít chuť, napište, jak se situace dále vyvíjí. Držím palce !
S pozdravem Markéta K.