práce
Šárka
Dobrý den,
jsem v prním ročníku SŠ na ooru Výchovná a humanitární činnost. Chtěla bych se zeptat co je potřeba k tomu abych mohla pracovat s lidmi \"na drogách\" třba jako terapeut,streetworker nebo tak podobně nebo i klidně dětma(různé prev. programy).Chtěla bych vědět jestli je potřeba vysoká škola(pokud ano tak jaká by byla nejlepší),jestli jsou nějaké kurzy atd. (tento rok budu mít praxi v Renarkonu-s dětma,nějaké prev.programy proti AIDS..) Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. K tomu, abyste mohla pracovat se závislými nebo v rámci primárně preventivních programů, v zásadě VŠ nepotřebujete, ale je to samozřejmě vždy mnohem lepší, pokud disponujete vysokoškolským vzděláním. Záleží na tom, na jaké pozici byste pracovala. Pokud byste např. chtěla pracovat jako psychoterapeut, tak určitě VŠ mít musíte a také psychoterapeutický výcvik. Pokud byste se chtěla zaměřit výhradně na problematiku závislostí, tak existuje obor Adiktologie (věda o závislostech), na 1. lékařské fakultě (viz www.adiktologie.cz). Ale jistě můžete studovat i jiné obory, které mají přece jen širší záběr, jako je např. psychologie, speciální nebo sociální pedagogika, sociální práce, popř. medicína (pokud byste se chtěla věnovat psychiatrii). Kurzy samozřejmě také existují, jednak dlouhodobé kvalifikační (pro preventisty, pro sociální pracovníky) nebo krátkodobé a specializované. Kurzy a přednášky pro veřejnost nabízí i Centrum adiktologie, viz www.adiktologie.cz nebo organizace, kde pracují se závislými (např. www.sananim.cz nebo www.podaneruce.cz). Dobré je také mít výše zmíněný psychoterapeutický výcvik, to je ale dlouhodobá záležitost (obvykle trvá pět let).
Zkuste si v rámci školy zajistit nějaké praxe, třeba v těch primárně preventivních programech, zjistit si informace o drogové problematice a o tom, co vše tato práce obnáší. Pokud byste pracovala přímo se závislými, tak nutno říct, že je to práce náročná, obyčejně špatně placená a rozhodně není nijak fascinující, jak se na první pohled může zdát. Nakonec - máte nyní ještě dost času si to případně rozmyslet.
A proč se vlastně zajímáte zrovna o tuto oblast?