marihuana
Klára
Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o radu.
Dříve jsem kouřila marihuanu.A to poprvé jsem zkusila v 17 letech. Nějak mě to neoslovilo. Myslela jsem , že se k tomu nikdy nevrátim. Zlom pak nastal, když jsem se dostala do špatné party lidí. Začala jsem s nimi kouřit trávu po večerech a to jsme vykouřili asi 5 marihuanových cigaret ve 2-3 lidech. Trvalo to tak asi půl roku(obden jsme hulili). Tehdy mi bylo 20. Začala jsem taky do toho hodně pít.Nastaly mi problémy v práci a tak jsem trochu zvolnila a kouřila tak jednou za týden.Nicméně toto období trvalo přibližně 1,5 roku.
Píšu to proto, že jsem pak přestala naráz kouřit trávu a pít alkohol. Bez nějaké pomoci, prostě jsem toho měla už dost. A také mi vadilo , jak jsem vztahovačná, paranoidní, nespolehlivá. Stavy po vysazení byly velmi nepříjemné.Klepaly se mi ruce ,měla jsem návaly.Bylo mi každou chvíli na omdlení.Chodila jsem do práce a nebylo to příjemné.(Musím ještě dodat , že hulení bylo velmi silné a psychicky jsem se po něm většinou cítila špatně).Pak jsem si dala jen jednou za 3 měsíce. Poté už jsem přestala úpně.
Přesně 4 roky jsem marihuanu neměla. A ani se k ní vracet nechci. Lidi s kterýma jsem hulila mě měli tendenci stále pokoušet, ale vydržela jsem. Dnes už bych si s nimi něměla co říct.
Píšu to všechno proto , že se bojím jestli jsem si tím nevypěstovala nějakou psychickou poruchu. Delší dobu u sebe sleduji výkyvy nálad, vztahovačnost. Silnou nedůvěru k lidem , podrážděnost. A poslední půl roku, protože byl emočně dost náročný. Rozchod s partnerem, nemoc v rodině, výpověď v práci. Tak se mé pocity zhoršují , přepadají mě pocity smutku a zoufalství. Brečim už po ránu. Mívám občas myšlenky všechno skončit a zabít se. Vím , že bych to neudělala. Ale mám takové pocity , že by se lidem kolem mě ulevilo. Protože moje povaha je občas nesnesitelná.
Musím říct , že tyto pocity jsem měla už dřív a po kouření marihuany se vystupňovaly.
Dlouho jsem odkládala nějakou pomoc. Chtěla bych Vás poprosit o nějaký kontakt. Nemám s tímto zkušenosti a nechci riskovat někoho pochybného.
Místo- jižní čechy , nejlépe České Budějovice.
Předem moc děkuji a omlouvám se za dlouhé psaní.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Oceňuji, že jste se rozhodla napsat a se vším se svěřit. Je skvělé, že se Vám podařilo s marihuanou i alkoholem přestat. Stavy, které nyní prožíváte, mohou, ale také úplně nemusí souviset s předchozím užíváním marihuany. Ono je to dost těžké posoudit, zvlášť takto přes internet. Fakt je, že pokud je člověk k takovému úzkostlivějšímu prožívání náchylný, dost často se stane, že má tendenci vyhledávat alkohol a jiné návykové látky, na druhou stranu, užívání drog může úzkostné a depresivní stavy samo o sobě způsobit. Sama píšete, že už s podobnými pocity máte zkušenost a že máte dojem, se tím hulením jen zhoršilo. Ono to právě často tak bývá, že další užívání marihuany nebo jiných psychotropních látek to vesměs vždy jen zhoršuje, takže je pro Vás teď určitě výhodou, že už jste se před dlouhou dobou rozhodla přestat. Pokud byste kouřila trávu a pila alkohol ve větší míře dál, asi by bylo mnohem obtížnější a zdlouhavější se řešit ty psychické potíže. Stavy, které popisujete, vnímám jako docela závažné a bylo by určitě na místě vyhledat odbornou pomoc. Podle příznaků, které uvádíte, bych si myslela, že se bude jednat o depresivní stavy. Hlavně ty pocity smutku a zoufalství, častý pláč, myšlenky na sebevraždu, pocit, že by se lidem kolem Vás ulevilo, kdybyste tu nebyla... Věřte, že se těhle nepříjemných pocitů a stavů můžete zbavit, že to není nic definitivního, co by Vás mělo provázet celý život. Jednak existují možnosti medikace (moderní antidepresiva jsou účinná a nenávyková) a jednak psychoterapeutická pomoc. Nejlepší je při řešení takovýchto stavů kombinace obojího. Volala jsem do kontaktního centra pro uživatele drog v ČB, zda mohou doporučit dobrého psychiatra/psychoterapeuta, se kterým spolupracují a který má zkušenost i s řešením psychických potíží, které mohou souviset s drogami a dostala jsem níže uvedený kontakt. Zavolejte tam, objednejte se, pravdivě vyložte kolegovi, co se Vám děje a určitě Vám pomůže, abyste se cítila líp. Kdyžtak napište, jak jste dopadla. Zatím držím palce.
MUDr. Miroslav Norek
Psychiatrická ambulance.
Senovážné nám. 248/2, 370 01 České Budějovice 6
Mobil CELL: +420 602 768 890
Telefon WORK: +420 380 123 067