co delat
kety
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak mám pokračovat. Mám přítele jsme spolu přes rok, dříve užíval intravenozně pervitin asi rok, přdtím šňupal, po seznámení se mnou přestal. Všechno zvládá v pohodě, občas se mu rozjedou pannenky,a je mimo a není s ním řeč.Ale jediné co mě vadí je, že několikrát denně kouří marihuanu, a nechce pochopit že mě to obtěžuje.Chtěla bych se zeptat jak ho přesvedčit aby přestal. Někdy má období, že nekouří, ale to vydrží tak den. Mockrát děkuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že Vám situace není příjemná, zřejmě máte i o přítele obavy. Podle toho, co píšete, se mi navíc nezdá, že by v jeho případě šlo pouze o marihuanu (ale soudím pouze takto přes internet, takže se mohu mýlit). Píšete sice na jedné straně, že s užíváním pervitinu přestal, na straně druhé uvádíte, že se mu občas "rozjedou panenky, je mimo a není s ním řeč". Pokud tím myslíte rozšířené zorničky a zároveň k tomu podivné chování, kdy je "mimo", tak dle mého přítel od pervitinu neabstinuje (nebo abstinuje od pervitinu, ale užívá jiné stimulační drogy nebo halucinogeny). Pokud by pouze kouřil marihuanu, je nepravděpodobné, že by byl v podobném stavu. Nad to tedy ale každý den trávu kouří. Nevím, co znamená, že přítel "všecko zvládá v pohodě". Podle toho, co popisujete, se mi nezdá, že by všechno zvládal.
Ptáte se, jak máte pokračovat a jak přesvědčit přítele, že by měl přestat. Nevím, nakolik jste spolu o tom mluvili a nakolik on to sám pro sebe vnímá jako problém. Pokud vydrží nekouřit jeden den, tak mi to nepřijde jako že by to chtěl nějak řešit a že by bylo motivovaný ke změně. Pokud nebude on sám chtít, tak s tím moc nenaděláte. Předpokládám, že rizika, která s sebou kouření marihuany nese, asi přítel zná, z toho, co píšete, to vypadá, že ani to, že Vám jeho kouření trávy vadí a obtěžuje Vás, není pro něj dostatečný motiv. Vypadá to, že s tímto budete bojovat jen velmi obtížně. Asi by bylo dobré zvážit, jestli Vám vztah za to stojí, jestli jinak převládají ve vztahu pozitiva a jste spokojená a jestli do toho, aby se přítel pokusil přestat s drogami chcete vkládat energii.... Můžete se samozřejmě obrátit i na zařízení, které nabízí poradenské služby pro rodinné příslušníky a blízké užívatelů drog a poradit se o tom osobně. Kdyžtak znovu napište, jestli byste o to stála a já bych Vám mohla někoho z kolegů doporučit. Bylo by to jistě efektivnější než obecné rady takhle přes internet.
Zatím přeji hodně štěstí.