každá rada drahá
zoufalá matka
Dobrý den,
bohužel ani nevim jak dobře a srozuminetlně vyjádřit můj dotaz, jelikož by to bylo velmi dlouhé psaní. Pokusim se o stručnost. Náš 27 letý syn je závislý na opiátech a bohužel se nemůžem dozvědět jak dlouho, přesně před rokem už přišlo nezbytné provalení problému a dobrovolně nastoupil na detoxifikační jednotku v Plzni, poté se léčil na PL tamtéž, ale brzo po propuštění došlo k jednorázovému relapsu a pak jsme stáli před velmi těžkým rozhodnutím jak postupovat dále, za přispění pomoci celé rodiny včetně prarodičů a strýců a tet se rozhodlo, že bude pracovat a to celklem těžce fyzicky u manžela a mých bratrů ve firmě, pracoval tam rád a bylo vidět, že vše je možná na dobré cestě, pravidelně svolil k náhodným testům z moči, začal mít nové zájmy, naučil se jezdit na koni a v tomto jezdeckém prostředí si našel i přítelkyni, která neměla s drogovou společností vůbec nic společného, po nějakém čase jsme svolili, aby společně bydleli v našem starém domečku před rekonsrukcí a oba si v našem malém městě našli práci ve stejném podniku, radovali jsme se a všemožně je podporovali.A protože už jsem velmi ostražitá a dávala jsem velký pozor, začali se objevovat signály, že zase není něco v pořádku a bohužel se potvrdilo mé podezření, bere opětovně heroin, vůbec asi nemusim vysvětlovat jak moc to s rodinou zacloumalo a nemůžem to vůbec zvládat. Nechápeme proč to opět dělá, když se mu žilo tak spokojeně. Nějak cítím, že bylo špatné je podporovat a poskytovat bydlení zdarma.Ted je znovu na detoxifikaci a stojíme před řešením co dál.Bohužel při vší úctě ke K centrům jsme se před rokem po několika návštěvách nedobrali k žádným radám a ani vysvětlením jak to u takovýchto lidí chodí.Teď bychom potřebovali nějaké rady co v jeho případě by mohlo mít nějaký účinek, jestli substituční léčba nebo léčba v komunitě.Před rokem substituční léčbu odmítl, že to zvladne bez náhražky.Zatím nevíme jak se k tomu bude stavět po detoxu, ale nějak to řešit chce, teď jen nevíme jak se k tomu máme postavit my. S manželem prožíváme bezesné noci a probíráme stále dokola různé možnosti, ale protože nevíme prakticky téměř žádné okolnosti co se v takových lidech odehrává nemůžem nikdy tomu porozumět.Potřebujem nějakou opravdu odbornou radu. Syn vyrůstal v harmonické rodině jako jediné dítě a byl vždy podporován v různých zájmových činnostech,byl obklopen nejen námi, ale fungující širší rodinou příbuzenstva,kde si všichni navzájem pomáháme, tak si teď klademe otázku, kde jsme jako rodiče selhali a je to velmi frustrující pocit a už se to začíná projevovat na rodinném soužití, které se už blíží téměř rozpadu.Potřebujem radu jak postupovat po detoxifikaci a jak vybírat co možná nejoptimálnější další léčbu. Předpokládáme, že se nebude chtít odloučit od své přítelkyně.Sice se chce léčit, ale jak se zachovat, aby to byla účinná léčba. Stručnost se mě nezdařila, omlouvám se i můj dotaz je tak trochu zmatený. Děkuji zoufalá matka, která už začíná dělat zoufalé věci

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
vůbec se nemusíte omlouvat, Vaše rozčarování je zcela pochopitelné. Sice jste uvedla, že jste využili služeb v Plzni, ale i přesto bych Vám doporučila navštívit kolegyni v Praze, která se přímo specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. Můžete s ní otevřeně hovořit o všem o čem jste zde ve svém psaní uvedla a více podroněji svou situaci rozebrat, také se poradit o dalších vhodných krocích. A také tím získáte podporu, kterou si bezesporu zasloužíte.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s.SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 739 268 527, 284 824 234
e-mail : ctrnacta@sananim.cz
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
provozní doba : 9.00 - 19.00
Tato poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Na konzulataci je třeba se nejdříve telefonicky či přes e-mail objednat, veškeré služby poradny jsou bezplatné. Pro více info se můžete podívat na www.sananim.cz ( zadat poradna pro rodiče PPR ). Na těchto stákách jsou také informace o terapeutických komunitách, což bych doporučila synovi zvážit, v tomto ohledu jsou zcela nejvhodnějším řešením, jednak délkou pobytu, ale také především formou práce a přístupu ke klientům. Opět www.sananim.cz ( zadat TK Němčice a TK Karlov ).
Tak držím palce ! Pokud budete potřebovat, můžete se na nás opět obrátit.
S pozdravem Markéta Kordová