pomoc
Katka
Dobrý den,mám kamaráda který je závislý na Subutexu.Dlouho jsme se neviděli a já to nevěděla.Podle toho co říká už asi 8 let.Žije s přítelkyní,zřejmě stejně závislou.Sám říkal, že v tom žít už nechce a že se i díval po léčebně.Ale to můžou být jen řeči a skutek žádný.Ráda bych mu nějak pomohla,ale nevím jak a kde začít.Se závislostí nemám žádnou vlastní zkušenost,ale člověk asi musí chtít sám přestat, mít vůli a motivaci..můžete mi poradit co pro něj můžu udělat?A co bych naopak dělat neměla?Může člověk takto závislý začít někdy žít alespoň trochu normální život? Jaké jsou šance?Děkuju K.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je od Vás hezké, že máte snahu pomoci. Také bych velmi ohodnotila Váš náhled a potřebu se informovat co dělat a nedělat...
Dle Vašeho psaní je cítit, že Vám zásadní věci ohledně této problematiky jsou jasné ( motivace, vůle atd....), takže se nebudu rozepisovat. Jsou lidé, kteří tento boj nezvládnou a zbytek života dožijí se závislostí ,,na něčem"... Ale jsou naopak i lidé, kteří i po dlouhodobém užívaní nějaké drogy svůj život natolik přehodnotí a posléze dokáží změnit, že žijí bez drog a plnohodnotně. Záleží na každém jedinci, jak se ke svému problému dokáže postavit a co je ochoten sám pro sebe udělat. Je to vždy individuální záležitost. Možná by nebylo od věci, pokud by Vás to více zajímalo, si zajít o tomto osobně popovídat, rozhodně byste měla v osobním kontaktu mnohem větší prostor k probrání všeho o čem se potřebujete poradit. Neuvedla jste žádné město, pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete využít bezplatných poradneských služeb v této poradně :
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 739 268 527, 284 824 234
e-mail : ctrnacta@sananim.cz
více informací na www.sananim.cz
Pokud by pro Vás Praha dostupná nebyla, veškerý seznam Kontaktních center naleznete zde www.drogy-info.cz v mapě pomoci po zadání kraje a města, vyhledáte Káčko, které je Vám nejblíže. Kontaktní centra mimo jiné, nabízí ve svých službách bezplatné poradenství pro rodinné příslušníky a další blízké osoby. Nebojte se těchto služeb využít.
Mějte se hezky a pokud budete mít nějaké doplňující dotazy, klidně opět napište.
S pozdravem M.K.