Závislost na marihuaně?
moly
Dcera má vztah s člověkem, který cca před 15 lety užíval tvrdé drogy(snad pervitin, snad přestal) a od té doby je pravidelný kuřák marihuany - údajně každý den, jaké množství, nevím. Má výkyvy nálad, atd.
Tvrdí dceři, že na marihuaně NELZE mít závislost, že může přestat, když bude chtít, atd. Je mu už 37 let. Dcera je velmi mladá.
Jak je to prosím se závislostí na marihuaně?
Navíc se domnívám, z toho, co jsem četla, že by u něho mohl být problém s plodností a případné děcko by nemuselo být zdravotně v pořádku (plus mít v genech větší náchylnost k drogám).
Děkuji za Vaši odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o dceru obavy a že se chcete dozvědět co nejvíce informací. Se závislostí na marihuaně se to má tak, že se jedná spíše o výjimečný důsledek užívání marihuany, ale nelze říct, že závislost na konopných drogách (včetně marihuany) neexistuje. Pokud přítel dcery kouří marihuanu denně po dobu 15 let, lze to považovat přinejmenším za problematické, ale těžko mohu posoudit, zda se jedná opravdu o závislost, když nevím bližší informace (zda je opravdu užívání takto dlouhodobé a intenzivní, zda má nějaké další potíže, které s užíváním marihuany souvisí...) a dotyčného neznám. K tomu, že by ale o závislost mohlo jít, bohužel napovídá i to, že má již se závislostí na drogách (pervitin) zkušenost. Nechci tím tvrdit, že pervitin bere dál, pouze to, že se může stát, že sice abstinuje od pervitinu, ale vynahrazuje si to jinou látkou (marihuanou). Marihuana není zdaleka tak riziková jako pervitin, ale zcela bez rizika její kouření také není. Výkyvy nálad s tím mohou souviset.
Co se týče plodnosti u mužů - dlouhodobých uživatelů marihuany, tak máte pravdu, že by mohl nastat problém. Jedná se o riziko snížené pohyblivosti spermií a tím snížené šance na oplodnění. Problém ovšem nebývá trvalého charakteru, takže pokud muž začne abstinovat, tyto potíže by se měly spontánně upravit nebo velmi zmírnit. Ovšem informaci, že by dítě nebylo pak zdravotně v pořádku, považuji za nepodloženou. Problém by mohl nastat pouze v případě, že by v průběhu těhotenství užívala marihuanu matka, ale i v tomto případě jsou rizika pro dítě poměrně malá ve srovnání s jinými látkami (zejména alkoholem). Drogová závislost je komplexní problém, jedním z mnoha faktorů, které její vznik ovlivňují, je také genetika. Ovšem nelze takto předem říct, že by dítě nutně muselo mít větší dispozice k drogám.
Nejsem si také jistá, nakolik je vztah Vaší dcery a přítele vážný, zda vůbec uvažují o dítěti a zda tedy tyto úvahy nejsou zcela předčasné.
Doufám, že jsem Vám zodpověděla Vaše otázky a přeji hodně štěstí.