pomoc
Svobodka
Dobrý den, potřebovala bych pomoci své blízské příbuzné a nevím, jak na to. Pije už asi 2 roky, řeší tím problémy v manželství. Asi po roce to začali s jejím manželem řešit a že se bude ambulantně léčit, ale prášky, co dostala v poradně nebrala a pila dál. Teď se to dostalo do stádia, že už nechce ani být s manželem, říká, že ji děti (má 2 ve věku 15 a 11 let)nepotřebují, že se nechce léčit, že chce umřít. Rozvod není řešním, přišla by o děti, manžel je zvláštní člověk, někdy se zdá, že jí chce pomoci, ale jindy ji schazuje před známými apod. Nevím, jak jí pomoci hlavně s tím alkoholem.
Monika

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je dost těžké pomáhat někomu, s kým nežijete přímo v domácnosti a ještě k tomu pomoci nechce. Jestli s Vámi ale příbuzná komunikuje, zkusila bych s ní promluvit o tom, co ji trápí a co by potřebovala. Podle toho se jí pak dá nabídnout nějaká pomoc. Vzhledem k tomu, že na začátku byly manželské problémy a hrají v tom velkou roli ještě i dospívající děti, byla by např. vhodná konzultace celé rodiny s odborníkem, nebo alespoň obou manželů společně. Aby bylo jasné, že problémem není jen ona, ale problémem je spíše vzájemné soužití, vztah. To by mohlo z paní sejmout do určité míry stigma "porouchané" a viné.