bratranec
Liba
Dobrý den,
můj bratrance (27let) bere pervitin. Zjistili jsme to někdy na podzim. Nevíme jak dlouho je bere. Nikde nepracuje, žije doma u rodičů. Samozřejmě si myslí, že je OK, že to s ním není tak hrozné, ale vydíme, jak se na něm začínají drogy projevovat. Je nespolehlivý, půjčuje si peníze atd. Nemá zájem si hledat práci. Jakákoliv řeč na toto téma s ním nemá smysl. \"Když budu chtít, tak přestanu\".
Chtěli bychom ho dát někam na odvykací kůru. Jak ho ale přesvědčit?
Teď v neděli se navíc oběsil jeho bratranec, s kterým hodně kamarádil a brali spolu drogy.
Můžete nám nějak poradit, jak máme postupovat? Cítíme fakt hroznou beznaděj.
Děkuji
L.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
na odvyací kůru je možné poslat člověka nedobrovolně, pouze pokud je to nařízeno soudem, a to z důvodu spáchání nějakého závažného trestného činu nebo kvůli ohrožování sebe nebo jiných na životě. Nedobrovolná léčba ale stejně nemívá velké výsledky. Váš bratranec zatím v braní nevidí žádný problém a tak nemá důvod, aby s ním přestával. Drogy jsou pro něj pořád ještě hlavně zábava. Smrt blízkého člověka, se kterým bral může být prvním velkým důvodem, proč přestat, nebo o tom alespoň začít přemýšlet. Dalším důvodem by mohla být větší nepohoda, tedy to, že by o něj nebylo postaráno, neměl by kde pohodlně bydlet, co jíst z cizího, musel by se živit sám apod. To se mu zatím asi nestalo, rodina mu poskytuje zázemí, a tak nemá velký důvod, proč něco měnit. Bylo by dobré, aby jeho rodina stanovila pravidla, za kterých může doma zůstat (např. bude přispívat na domácnost, půjde pracovat, nebude nosit drogy domů apod.). Museli by na nich ale trvat a v případě nedodržení být připraveni syna třeba i vystěhovat. I to je někdy nutné, aby si člověk uvědomil, co všechno drogy způsobují, a to nejen jemu, ale i ostatním. Takové kroky nejsou vůbec lehké, proto je dobré navštívit osobně nějakého odborníka, který by v tak těžké situaci pomohl, poradil, byl oporou. Řešit situaci musí ale především bratrancova nejbližší rodina.