Víno a zdraví
Michal
Dobry den, poslední 4 roky piju temer denne krabicove vino. 2 az 3 litry. Chtel bych se zeptat, jaka mi hrozi zdravotni rizika? Dekuji za rychlou odpoved. Hezky den

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Množství denně vypitého alkoholu, které popisujete, je opravdu značné a myslím, že rizik hrozí poměrně dost. Jednak se jedná o rozvoj závislosti (včetně fyzické závislosti, která se při vysazení projeví abstinenčními příznaky) a jednak o možný rozvoj dalších zdravotních i psychických problémů.
Kopíruji Vám informace z textu o alkoholu na našem webu (v současnosti je zveřejněný pouze ve staré verzi Drogové poradny, k nalezení na http://starawww.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=45)
"Chronické užívání je dlouhotrvající zneužívání alkoholu, které se projevuje ve fyzické i psychické oblasti a vede až k závislosti na alkoholu, která je svou závažností srovnatelná se závislostí na opiátech a projevuje se fyzickými abstinenčními příznaky. Z hlediska fyzického poškození je závažná alkoholická podvýživa, alkoholik trpí nechutí k jídlu, jehož příčinou je chronický zánět sliznice žaludku vyvolaný nadměrným pitím. Alkohol dále poškozuje především játra, jeden z nejdůležitějších a nenahraditelných orgánů těla. V játrech se alkohol odbourává a jeho neustálý přísun je zatěžuje, část buněk odumírá a je nahrazována vazivem, vzniká cirhóza jater, která je nejčastější příčinou smrti u alkoholiků. Nedostatek bílkovin a vitamínů ve výživě v případě alkoholické podvýživy, kdy je navíc většina financí utrácená za alkohol a člověk se živí dosti nekvalitně, přispívá ke zhoršení stavu jater a nervového systému. Objevuje zánět periferních nervů, který se projevuje pícháním a mravenčením v končetinách, slabostí svalů. Při závažných potížích s játry a zánětu nervů je nutná včasná léčba podmíněná abstinencí od alkoholu. Oslabená je také imunita organismu, roste riziko infekcí a nádorového bujení. Psychické poruchy se u alkoholika mohou objevit jako součást abstinenčního syndromu nebo jako potíže přicházející v průběhu chronického pití. Jedná se o vztahovačnost, podrážděnost, žárlivost, závažné poruchy paměti, alkoholickou demenci při postupném odumíráním mozkových buněk, těžké deprese se sebevražednými sklony. Nejznámější jsou poruchy spojené s abstinenčním syndromem při náhlém přerušení užívání alkoholu, kdy již za několik hodin vzniká třes, který je u mnohých alkoholiků záminkou k rannímu pití - to třesavku odstraní. Kromě třesu se projevuje úzkost, podrážděnost, slabost, a části případů krátkodobé halucinace, zrakové i sluchové. Dramatický je stav delirium tremens, který nastupuje po přerušení těžkého abúzu alkoholu, postižený má hrozivé halucinace, je neklidný, třese se, je dezorientovaný, objevuje se pocení, nevolnost, zvracení, zvýšení krevního tlaku. Delirantní stav může být životu nebezpečný, pokud není dotyčnému poskytnutá kvalifikovaná pomoc. Ustupuje po několika hodinách, ale může trvat až tři dny. Při vysazení alkoholu se může objevit i alkoholická epilepsie. Někdy se při snížení přísunu alkoholu při chronickém užívání dostavuje alkoholová halucinoza, dotyčný má halucinace vizuální a sluchové, ale bez příznaků deliria, může se rozvinout až do podoby připomínající schizofrenii."
Nevím, zda jste se současným stavem spokojen nebo zda máte zájem se situací něco dělat, obrátit se na nějakou odbornou pomoc. Pokud byste měl o odbornou pomoc zájem, napište, kolik je Vám let a odkud jste a já Vám můžu nějaký vhodný kontakt doporučit.