závislost po jedne lajne?
Kamil
Dobrý den,
chápu že máte plné ruce práce s závažnými případy, proto se omlouvám pokud je můj dotaz zbytečně naivní - ale neznám nikoho erudovanějšího, kdo by mi mohl odpovědět.
Je mi 25 let, studuji VS a před 14ti dny jsem si na párty prvně šnupl lajnu. Nevím co mě to napadlo, asi vlivem alkoholu, vlivem dvou kamarádů nebo prostě i touha to jednou vyzkoušet. Pořádně ani nevím co to bylo, jeden gram kamarádi rozdělili na 3 lajny a já jednu zkusil. Stav euforie trval asi 2 - 3 hodiny, údajně se mělo jednat o kokain nebo mňau-mňau - údajně z docezené z anglie.
Stav po užití byl ze strany euforie příjemný, ale po chvíli jsem začal cítit nepříjemné bušení srdce a tak mě kamarádi odvedli napít se vody, poté jsem se trochu vzpamatoval, ale droga stále působila.
Nicméně zpětně toho co jsem udělal lituji, protože teď již dobře vím, že tyhle stavy, kdy je člově opravdu mimo jsou mi velmi nepříjemné. Ale pořád na to nemůžu zapomenout a musím si dokala říkat jak jsem hloupý. A také že jsem zbytečně riskoval svoje zdraví.
Kamarádi mi říkají ať to hodím za hlavu, že život jde dál. Že člověk nemůže po jedné lajně být závislý. Je tomu skutečně tak?
Předem děkuji za Váš názor
S pozdravem
Kamil

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Po jednom užití závislost skutečně nevzniká. Z toho obavy mít nemusíte. Myslím, že experiment s drogou není moc rozumný nápad, zvlášť když pořádně ani nevíte, co to je a jste pod vlivem alkoholu. To už nyní zřejmě sám víte. Vypadá to, že jste to nicméně přežil bez úhony. To, co prožíváte, je spíš pocit viny, že jste drogu vůbec užil, nepříjemné vzpomínky na to, že jste byl ve stavu, který jste neměl pod kontrolou, strach, zda jste si tím užitím nepřivodil nějaké následky... Se závislostí popisované stavy nemají dle mého nic společného. Něco jiného by bylo, pokud byste od zážitku pociťoval velkou chuť zážitek zopakovat a těšil se, až si drogu příště zase dáte... to sice ještě také nevypovídá přímo o závislosti, je to ale stav jistě rizikovější než ten Váš. Tak na sebe dávejte pozor a nenechte se zase zlákat k nějakým nepředloženostem, myslím, že je fajn být opatrný i s tím alkoholem. Doufám, že ty obavy, které nyní prožíváte, samy ustoupí. Kdybyste nějak necítil dobře a pořád Vás to pronásledovalo, tak se radši ozvěte a něco vymyslíme, co by Vám pomohlo.