Podezřívání
Veronika
Dobrý den, se svým přítelem jsem 2 roky a před zhruba rokem jsem zjistila, že opět bere nějaké drogy. Už předtím byl drogově závislý. Pokoušela jsem se s ním o tom normálně promluvit, ale on vše popíral a lhal mi. Půl roku mi trvalo než jsem přišla na to, že bere pervitin. Ze začátku mi tvrdil, že je to hašiš, několikrát mi i řekl, že už nic nebere, ale pak jsem u něj zase něco našla. Celý půl rok mi vlastně jenom lhal do očí. Moje podmínka byla jasná, buď se půjde léčit nebo bude konec. Poté začal se mnou normálně komunikovat, ke všemu se přiznal a vysvětlil mi svojí situaci. Teď dochází na ambulantní léčbu a vypadá spokojeně. Dokonce kvůli tomu změnil i zaměstnání. Jenže po tom všem, problém teď nemá on, ale já. Pro mě je hrozně těžké mu zase plně důvěřovat, bojím se aby mi zas jenom nelhal, nevím, jak mám s ním správně komunikovat. Dřív jsem taková nebyla, ale teď mám tendence ho kontrolovat, vyptávat se, kde byl, s kým, prohledávat mu kapsi. I po tom, co jsme si vše vysvětlili. Vím, že to není správné, občas se kvůli tomu pohádáme. Jen pro úplnost: je mi teprve 19, jemu 27. Nevím, jestli to může být i věkovým rozdílem. Každopádně jeho to strašně ubíjí, proto se obracím na Vás s prosbou o pomoc. Děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je velice dobré, že přítel zavčasu svůj problém začal řešit a dokázal se přizpůsobit ( ambulantní léčba, změna zaměstnání, komunikace s Váma atd. ).
Neřekla bych, že s Vaším nízkým věkem souvisí současná situace, kterou jste popsala. Spíše bych velmi kladně ohodnotila, jaký máte na své chování náhled.
Závislost není potíž jen dotyčné osoby, které se bezprostředně týká. Je to především velká zátěž pro ty nejbližší. Myslím, že Vaše pochybnosti a obava jsou pochopitelné. V podstatě to obdobně vypadá v každém jiném vztahu, který je složen se záviské osoby a osoby nezávislé. Právě proto se většina odborných zařízení, která se na závislosti specializuje, zaměřuje i na práci s rodiči, partnery a dalšími blízkými...
Myslím, že by bylo zcela nejrozumější, kdyby jste se spojila se zařízením, kde se léčí Váš partner a o tom všem co se doma děje a co ve Vás vyvolávají obavy otevřeně hovořila. Určitě by se Vám za prvé ulevilo, za druhé získala podporu a za třetí byste se postupně naučila některé situace lépe zvládat. Také byste mohli společně využít možnost ,,společných sezení".
Netuším odkud jste, ale pokud by Vám Praha byla dostupná, můžete se obrátit přímo na poradnu, která se specializuje právě na práci s blízkými závislých osob ( kontakt níže ). Pokud z Prahy nejste, obraťte se na zařízení, jak jsem se již zmiňovala.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
tel : 284 824 234, 739 268 527
e-mail : ctrnacta@sananim.cz
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Pro více informací se můžete podívat sem www.sananim.cz ( zadat poradna pro rodiče PPR ).
Mějte se hezky, partnerovi přeji ať se daří v abstinenci a Vám hodně trpělivosti a sil !
Pokud budete mít chuť, můžete napsat jak se situace dále vyvíjí a jak jste pochodila.
S pozdravem Markéta K.