dá se řešit závislost na drogách už předem?
Honza
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, co je nejlepší aby člověk neměl chuť na drogy? Nikdy jsem žádné nebral, ale v poslední době, nebo teda tak už asi pár let, mám na ně čímdál větší chuť a mám pocit že už to dlouho bez nich nevydržím. Že mám asi nějaký ten absťák ale dlouhodobý a ne ani fyzický, jako když někdo už bral drogy, ale spíš psychický. Prostě mám pocit že můj život je bez drog citově prázdný nebo nějak tak by to možná řekl psycholog. Chybí mi něco co by mi udělalo nějaké příjemné zážitky jako halucinace nebo něco takového. Sem asi divnej že řeším problém už předem, normálně to každý řeší až je na drogách závislý já vím. Jenže já sem se asi závislý na nich už narodil, nemyslím fyzicky závislý ale psychicky.
Rodiče mě poslali tenkrát na gymnázium, už tam když sem měl dělat maturitu, tak sem chtěl začít brát drogy, protože to učení se nedalo vydržet. Žádné sem ale nesehnal tak sem s tím nezačal, ale byl sem z toho psychicky na dně. Pak se to zlepšilo když už sem se nemusel učit, ale pak sem musel začít chodit do práce a co tam chodím už pár let tak je to čímdál horší. Alkoholem jsem se zkoušel párkrát opít, ale to není ono, to jen člověka utlumí a jinak nic. Cigarety sem taky zkoušel, chutná mi to ale pořád mi to nepřineslo to co bych potřeboval. Potřeboval bych něco co udělá nějaké příjemné zážitky protože sám si je asi udělat neumím. Dřív v dětství sem to uměl, ale pak už mě to přestalo bavit, hrát si s hračkama, a od té doby mi prostě chybí něco co by mě bavilo. Co by bylo nejlepší? existuje něco co udělá nějaké halucinace nebo příjemné stavy a není to droga? Jinak asi začnu s marihuanou, ta prý moc neuškodí a pár let se s tím snad dá přežít než to člověka zabije ne? A říkám si – aspoň pár let si užít a pak umřít, že to je lepší než jen pracovat a spát až do důchodu jak sem to dělal doteď? Nebo co myslíte co je lepší podle vás?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
ptáte se na názor, můj názor je ten, že je zcela nejlepší se drogám vyhnout a najít si něco jiného, co člověka dělá šťastným. Pocity ,,štěstí" jsou na drogách dosti diskutabilní. Možná po prvních konzumacích lidé pociťují příjemné pocity, které přijdou bez toho, že by pro ně musel něco udělat. Ale je to pocit uměle vyvolaný, spíše to je jen jakási iluze o pocitu... Ve své podstatě je život na drogách dosti velkým utrpením, jelikož ty prvotní pocity ,,blaha" vystřídají dosti záhy pocity ,,potřebnosti" a shánění se za drogou, která mu dá pouze pocit ,,přežití", už vůbec ne pocit štěstí.
Nevím jestli je rozumné do tohoto začarovaného bludného kruhu rozumné vstupovat, když vlastně vůbec nemusíte a zcela vědomě se ubrat cestou dosti strastnou. Všichni, kteří se po té ze své závislosti ( a je jedno na čem ), snaží dostat a jde to velmi nesnadno, se shodnou na tom, že ty počáteční ,,chvíle pohody" ve svém důsledku za to opravdu nestáli. Drogy neničí těm, kteří je užívají ,,pouze" jejich fyzické a psychické zdraví, ale ničí především jejich rodiny, veškeré sociální vztahy a jestli si myslíte, že existuje kamarádství na drogách, tak se tedy velmi pletete. Dále ve většině případů lidé přichází o svá zaměstnání, nedokončují studia, čímž se jejich fungování v normálním životě velmi snižuje. Konzumace drog je také o penězích, leckdy nutí dotyčné osoby páchat trestné činy a také tím, že jde o nelegální drogy, dosti toto provází nemalé právní potíže. Pokud na toto vše máte náladu, tak prosím...dle mého je to cesta někam, kde Vám ve výsledku opravdu dobře nebude a horko těžko se Vám pak bude vracet zpět.
To, jak s Vaším životem naložíte, záleží především na Vás a na Vašem rozhodnutí. Ale měl byste vše, ještě řádně zvážit.
Jestli si myslíte, že s marihuanou byste to měl ,,snadnější", si bohužel také nemyslím. I s pouhou marihuanou úzce souvisí mnohá úskalí, ostatně jako se všemi nelegálními drogami. Může se stát, že i po jednorázovém užití její konzumace u disponovaných jedinců, vyvolá velmi vážné psychické potíže, které se pak velmi dlouhavě léčí, leckdy jsou to změny nevratné.
Doporučila bych Vám spíše vyhledat psychologa nebo psychoterapeuta, se kterým byste mohl otevřeně hovořit o svých potřebách, které pociťujete. Možná byste postupně přišel na to, co Vám ve Vašem životě opravdu chybí a čím byste se udělal spokojenějším.
Mějte se hezky a zvažte to.
S pozdravem Markéta K.