Doplňující dotaz - odvykání Tramalu
byteblock
Dobrý den,
děkuji za odpověď k předchozímu dotazu ohledně případných rizik při vysazení Tramalu.
Poprosil bych Vás o několik rad/informací.
1. Je obecně možné, abych místo Tramalu dostával od lékaře Subutex (při snižování dávky)? Nechci to dramatizovat, ale Vaše odpověď mne trošku zaskočila. Myslel jsem, že při dávkování, které by zničilo i slona, jsou značná rizika různého druhu (co mne tak napadá - po několikaleté zpomalené činnosti střev nějaké zauzlení nebo nějaká překotná reakce, podobně změna krevního tlaku atd).
2. V původním dotazu jsem neuvedl, že užívám také benzodiazepiny. Naštěstí nejde o nějaké nadužívání - denně 1-2 lexauriny poslední 3 měsíce, 1-2mg Frontinu asi 2 roky, Hypnogen 1-2 tablety poslední 4 roky.
Komplikuje tato skutečnost případné vysazení Tramalu? Mám deprese tak jako tak a obávám se, že bych byl při vysazení všech těchto léků psychicky zcela mimo.
3. Kdybych odvykání řešil s lékařem, je nějaká šance, že by mi naordinoval nějaká antidepresiva a anxiolytika? Laicky hádám, že můj organizmus s trochou nadsázky už ani neví, jak dopamin vypadá a o syntéze endorfinu si také nedělám iluze.
4. Nastupuji v krátké době na poměrně dost náročnou a prestižní pozici a řeším dilema, jestli bych do té doby byl schopen při vysazení alespoň nějak fungovat - když dotaz přeformuluji - kdy mohu čekat, že se dostanu z nejhoršího (čistě po fyzické stránce).
Pokud mi řeknete, že z toho dělám zbytečně vědu a že závislost na opioidech je zcela jiná kategorie, než závislost na opiátech, budu samozřejmě jedině rád.
Bohužel o tomto druhu závislosti se moc nemluví a není ani příliš rozšířená, tak nemám moc informací.
Moc děkuji za odpověď i Váš čas.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud mohu mít nějaké moudré doporiučení - při téhle kombinaci a požadavku abyste zůstal výkonný - považoval bych za moudré, abyste to rozhodně řešil s lékařem a to pokudmožno s lékařem, který má s takovou problematikou zkušenost a má dosti času a trpělivosti vás vysazováním provést. Jinak se to nepovede a to ještě do toho investujete značřné úsilí.
Jinak za dávka benzodiazepinů také není zrovna malá a berete je dlouhodobě - to je problém.
Možná bych se měl zeptat také na alkohol?
Víáte ono vysazení opioidů i opiátů není moc složitá záležitost, pokud je pacient duševně zdráv, nepohybuje se v příliš stresovém prostředí a nebere do tohpo nic jiného. Vy máte všechno dokopy. Nespíte, jste ve stresu, berete spoustu dalších návykových léků, ... A ještě máte představu, že to zvládnete nějak tam mimochodem, mezi prací, manželkou a golfem (trochu nadsázka).
No, subutex a nebo suboxon se dá jistě použít, ale zda je to moudré, to je složitější otázka. Pokud pro vás mohu něco udělat - tak by se mi jevilo asi nejsmysluplnější, kdybyste napsal ze kterého jste regionu a já bych se vám pokusil doporučit nějakého kolegu, pokud budu někoho rozumného blízko od vás znát. Co vy na to? :-)