lěčba závislosti na pervitinu
Luisa
Dobrý den,moje dcera, které bude 20 let, užívá již od 14-ctilet pervitin.Dosud drogu nepožila nitrožilně.Veškerá ztráta zájmů,nezájem o práci,nedokončené studium,nezájem o pořádek,agresivita při tzv.dojezdu,citová ochablost-to jsou její symptomy.Jelikož pracuji na Psych.léčebně i s takovými lidmi,znám všechny důsledky a dopady drogy.Namá zájem se léčit ani po vyhrožování,prosení,vyhazov z domu,vysvětlení zdravotních následků.
Myslí si,že droga jí může dát víc než cokoli jiného na světě.Byla jsem se radit u psychologa i psychiatra. Sdělil mi nějaký lék,který může psychiatr předepsat pro zjednodušení při případné léčbě psychické závislosti.Nebyl to Tiapridal ani Subutex.Můžete mi,prosím,poradit o jaký lék se jedná a zda by dcera při užívání tohoto preparátu skutečně nepociťovala chuť na drogu? Předem velice děkuji, Luisa.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud již někdo abstinuje, nebo je k abstinenci motivovaný a chce přestat, používají se antidepresiva ze skupiny SSRI. Dají se použít i když pacient užívá drogy, ale má to svoje limity, hlavně v možných interakcích, také efekt není obvykle nijak zázračný.
Pak existuje něco jako substituce, k tomu se používají různá psychostimulancia, u nás je dostuponý pouze metylphenidat (ritalin), nicméně, lék není v téhle indikaci schálen. Efekt má, alespoň z mých zkušeností spíše u těch, kteří užívají pervitin spíše v delších jízdách, spíše ve středně vysokých dávkách. Pro lidi, kteří mají ve zvyku normálně fungovat a pak se "sjet až ráfek", tam to moc nefunguje. Je to lék, který se užívá pro léčbu hyperaktivity, tedy takových těch hodně živých a zlobivých dětí, co neposedí, neudrží pozornost. Pokud by se takové příznaky v anamnese dcery našli, mohlo by to zvýšit pravděpodobnost úspěchu. Důležité je správné dávkování. Obvykle to nechávám na pacientovi, s tím že max dávka je 60 mg denně (větší už mohou dělat psychotickou symptomatologii)a dohled nad dávkami. Stejně jako u jiné substituce platí, že nejlepší dávka není ta nejnižší, lépe vyšší dávky a stabilita, než minimální dávka a problémy.  Meje zkušenost je, že většina pacientů se při léčbě dosti zlepšila, sposta i začala plně abstinovat a část změnila své uživatelské stereotypy do celkem únosných mezích.