děti
inka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s užíváním drog ( myslím tím nelegální drogy a injekční užívání) u dětí. Myslíte, že i děti na základních školách na vesnicích ( kde je jen jedna škola do 9. třídy) jsou vystaveny tomuto riziku? nebo je to o hodne lepší situace než ve městech, kde jsou i střední školy, VŠ a podobně? Která věková skupina je nejvíce ohrožena injekčním užíváním drog?Kdo si většinou první všimne, že dítě bere drogy? Jeho spolužáci? Jakou nenižší hranici znáte, pokud se jedná o užívání injekčně? Hodně otázek....děkuji za odpovědi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale dotazů se nám kupí opravdu hodně. Na Váš dotaz navíc není tak jednoduché odpovědět, je to dost komplexní problém. Dá se říct, že děti a mladí lidé na vesnici jsou obecně méně ohroženy užíváním nelegálních drog. Velké rozdíly jsou ovšem kraj od kraje. Nejohroženějšími regiony jsou (samozřejmě) Praha a dále Ústí nad Labem. Nicméně nelze říct, že pokud někdo žije na vsi, riziko drog tu neexistuje. Na jižní Moravě je například hodně rozšířené užívání (i injekční) pervitinu a droga se na vsích i vyrábí, nikoli jen ve městech. Co se týče rozšířenosti užívání drog (včetně injekčního) u dětí, mladistvých a mladých dospělých, tak v ČR probíhají výzkumy zaměřené na tuto populaci. Jednak jde o informace získané v rámci celopopulačních studií, jednak o studie přímo zaměřené na děti a mladistvé (např. ESPAD - evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách u dětí). Obecně nejohroženější jsou mladí lidé kolem 15 let, ve smyslu experimentu s drogami. Tím ovšem není řečeno, že všichni experimentátoři budou mít nebo mají s drogami závažnější problém.
Plné texty těch studií, kde najdete řadu zajímavých informací, jsou na webu Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti, na www.drogy-info.cz, pod sekcí Publikace. Tam naleznete jak výroční zprávy o stavu ve věcech drog v ČR, tak pod kolonkou Výzkumné zprávy i souhrn výsledků studie ESPAD a jiných studií.
Co se týče injekčního užívání, tak hranice může být hodně nízká, třeba i kolem 10-12 let, ale jedná se o naprosto ojedinělé případy, nikoli o nějaký rozšířený trend. Injekční užívání při experimentech s drogami nebývá obvyklé, spíše se jedná o jiné formy užívání i u drog, které lze užívat injekčně (např. o šňupání u pervitinu). Také některé drogy pochopitelně injekčně užívat nelze.
A kdo si nejprve všimne, že dítě bere drogy? To může být dosti různé. Ano, spolužáci a přátelé to často odhalí, ale řekla bych, že to vesměs nijak neřeší (míněno, že by to ohlásili ve škole nebo rodičům dotyčného, případně se snažili nějak pomoci přímo dotyčnému). Rodiče si často všimnou změn v chování, ale ty samozřejmě mohou souviset i s věkem, nikoli jen s užíváním drog. Můžete se kdyžtak podívat i na web www.odrogach.cz, tam jsou informace pro rodiče (prevence, co dělat, když zjistím, že dítě bere drogy...).
Proč se na tohle všechno vlastně ptáte?