Pervitin a přítel
Niky
Dobrý den,
předem mého dotazu se omlouvám za ty předchozí,ale počítač mě trochu neposlouchá.Píši ještě jednou.Příteli je 22 let,pervitin bere 2roky-nepravidelně,prostě když má chut tak si dá,opravdu třeba 14 dní ho nepotřebuje a nebo naopak.Byli jsme kamarádi přes rok,než se mi takhe svěři,v čem vlastně jede,v tu chvíli jsem myslela že si půjdu hodit mašli.Jsme spolu 4 měsíce,užírají mě jeho stavy a hrozně mě dožírá to, že mu nijak nemůžu pomoc.Bavíme se o tom stále,ale je to marné.řekl, že si dokaže říct ne,že přestane ale zatím si ne bohužel neřekl.Má neustálé deprese,kreré léčí tím,že si dál dávku,pervitin šnupe.A ty depky má opravdu kvůli krávovinám-třeba prší a jeho to vydeptá.Byl na léčení vydržel tam 3 dny a pak to ukončil s tim, že on tam přeci nepatří,že neni blázen.Bydlet spolu tedy nebydlíme.Bydlí s rodiči.Rodiče už si snim neví rady.proto mě napadla tahle možnost.zeptat se někde takhle na internetové poradně.Je to hrozně hodnej a fajn kluk,ale bohužel jede v tomhle svinstvu!Předem vám moc děkuji za jakoukoliv odpověd a přeji krásný den.Nikola

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Díky za opětovné zaslání dotazu. Chápu, že máte o přítele obavy a ráda byste mu pomohla. Bohužel k tomu, aby se situace změnila, by bylo především potřeba, aby změnu chtěl Váš partner. Jinak to půjde dosti těžko a moc možností nemáte. Váš přítel bere pervitin nepravidelně 2 roky, což není úplně krátká doba. To užívání v těch tazích a občasné pauzy (14 dní nebere, pak opět několik dní jede v kuse) bývá při braní pervitinu celkem obvyklé, spíš než každodenní užívání. Organismus se vyčerpá, člověk potřebuje těch několik dní jízdy dospat, zregenerovat se, a pak se opět přijde chuť si vzít. Přítel tvrdí, že to má pod kontrolou a dokáže si říct ne, což je obvyklá lež, kterou uživatelé drog předestírají svému okolí a bohužel hlavně sobě, stejně tak jako ty "depky", které si tím léčí. To, že ho rozhodí, že prší a musí si z toho jít dát... to skutečně není deprese, jenom jeho vymýšlení si alibi pro sebe, proč si pervitin vzít. Na léčení vydržel tři dny, s tím, že tam nepatří... a poté zjevně bere pervitin dál. Bydlí u rodičů, kteří si s ním neví rady, Vy si s ním nevíte rady... a on zřejmě zatím nedošel do bodu, kdy by s tím něco dělat chtěl. Napadá mě, nakolik je vztah s ním pro Vás naplňující a perspektivní... chápu, že ho máte ráda a chcete mu pomoci, ale přítel do vztahu asi moc energie nevkládá a Vaši pomoc zřejmě dle svého mínění nepotřebuje. Říkám si, abyste pak z toho nebyla spíš vyčerpaná a nešťastná a nevkládala příliš mnoho sil na pomoc příteli, který ji neakceptuje, a nezapomínala přitom na sebe a na svůj život. Taky se občas stane, že ten z partnerů, který se snaží druhému pomoct z drog, sám drogy vyzkouší... někdy pod nátlakem toho, kdo drogy bere a který argumentuje tím, že dokud to ten druhý nevyzkouší, nemůže nikdy pochopit, jaké to je a proč je tak těžké se z toho dostat. Tak buďte opatrná, neříkám, že takovému tlaku budete vystavená zrovna Vy, ale stát se to může. Napadlo mě, zda byste si o tom nechtěla s někým promluvit osobně, mohla bych Vám dát odkaz na někoho z kolegů... pomohlo by Vám to utřídit si myšlenky, zjistit, co a jak byste mohla nebo nemohla pro přítele udělat, jak postupovat dál. Stejnou možnost by mohli mít i jeho rodiče, existují centra, kde pomáhají rodičům a blízkým uživatelů drog. Můžete jim tuhle možnost nastínit, pokud jste s nimi v kontaktu a byli by ochotní Vás vyslechnout. Když mi napíšete, odkud jste, pokusila bych se Vám nějaký vhodný kontakt vyhledat. Zatím přeji hodně štěstí a myslete taky na sebe.