Pervitin
Evelýna
Dobrý den, žiji v domácnosti s bratrem, který je již sedm let závislý na pervitinu, z čeho minimálně pět let jej užívá nitrožilně. Byl již dvakrát ne léčbě, jednou nedobrovolně, léčbu ukončil po měsíci, podruhé ho odvezla rychlá záchranná služba, protože dostal toxickou psychozu. Jsem z tohoto soužití velmi vyčerpaná, protože krade věci (nejen doma), musíme před ním vše schovávat, nehledě na jeho chování. Svou závilost si neuvědomuje, nepracuje, nechá se živit od rodičů. Jaký byste mi doporučili postup v této situaci? Vím, že já sama s tím moc nezmůžu, ale už mi dochází trpělivost.Pervitin nyní bere měsíc v kuse (vždy je několik dní na pervitinu, poté vše vyspí a znovu si vezme dávku). Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
chápu, takové soužití je velmi náročné. Předpokládám, že společnou domácnost sdílíte i s rodiči, kteří, jak jste uvedla - bratra finančně podporují. V první řadě, byste měla s rodiči otevřeně probrat, co vlastně pro Vašeho bratra v tuto chvíli ,,děláte". Pokud budou rodiče bratra podporovat, on sám nepocítí veškeré důsledky, které s konzumací drog úzce souvisí, těžko pak bude něco potřebovat změnit. Takto je to pro něj velice pohodlné, nemusí chodit do práce, přesto má k dispozici postel, když je třeba a veškerý servis...závislostí trpí především ty nejbližší a v některých případech je největší pomocí právě nepomoci. Což bývá pro rodiče zpravidla to nejtěžší a je to pochopitelné. Zajisté by bylo rozumné se domluvit na určitých pravidlech, které bude dodržovat, nemůže svou závislostí atakovat celou rodinu. Pokud je dodržovat nebude, je pak na Vás - na rodině, jaké si určíte podmínky pro společné soužití. Toto je vždy, ale dobré řešit s odbornou pomocí.
Nejlépe by bylo obrátit se na poradnu pro rodiče. Netuším zda je Vám Praha dostupná, pokud ano, uvádím kontakt na kolegyni, která se specializuje přímo na práci s rodiči a blízkými osobami uživatelů nelegálních drog. Pokud není, napište jaká města by připadala v úvahu, vyhledám Vám jiné zařízení, kam byste se Vy, jako rodina mohli obrátit a poradit se o dalších vhodných krocích.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM, o.s.
Školská 30
Praha 1
tel : 739 268 527, 284 824 234
kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
e-mail : ctrnacta@sananim.cz
web : www.sananim.cz ( zadat poradna pro rodiče PPR )
Tato poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části, veškeré služby jsou bezplatné a je třeba se nejdříve telefonicky s poradnou spojit a objednat se. Provozní doba poradny je pondělí až pátek od 9.00 do 19.00.
Mějte se hezky.
S pozdravem M.K.