závislost na konopí
ida
díky za Vaši odpověď, bohužel už se stalo-zrelaboval.Že u mého přítele droga zaujímá zásadní místo, to je pravda, takřka s ničím není v životě spokojen.Jen náš vztah je pro něho prý důležitý, ale asi ne natolik jako ona droga. Nevím jestli jsem opravdu velký puritán a jestli opravdu moc nepřehánám, ale pocit, že žiju s feťákem mě zrovna neláká, ikdyž ujíždí na \"měkkých\" drogách. Bohužel si myslí, že vše co zatím v životě dosáhnul bylo díky trávě, což mi přijde opravdu hodně nezdravé a výhledově neztravitelné a že já si vlastě uvědomuju, že kvůli droze ještě nikdy o nic zásadního nepřišel.
Říká, že 16 let vše fungovalo, včetně předchozího vztahu (občas kouřila i partnerka), takže nevidí důvot, proč by nefungovalo dalších 30.
Nikde jsem se nedočetla co dělá každodenní užívání marihuany s uživateli po tolika letech, můžete mi o tom napsat? Občas si dá k travce nějaké to pivko a teď ještě bere antidepresiva,přestože jsem mu já i psycholog říkala, že si zadělává na daleko větší průšvih....nevím jestli je vhodné tovůbec tolerovat a jak případně postupovat dál?
S pozdraven Ida. N.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
jestli budete přítelovu závislost tolerovat nebo ne je opravdu jen na Vás. V tomto směru není nic obecně "vhodné" nebo "nevhodné". Jen Vy se rozhodnete, jestli je takový ústupek dostatečně vyvážený zisky ve vztahu (a nemyslím tím hmotné zisky). Máte pravdu, že kombinace marihuana, alkohol, antidepresiva není vůbec ideální. POkud přítel trpí depresemi, marihuana to může spíš zhoršovat. To je jeden z dlouhodobých negativních efektů. K dalším patří hlavně ztráta zájmů i výkonnosti např. v práci, omezení sociálních kontaktů na lidi, kteří také kouří, poruchy krátkodobé paměti, omezení každodenního života závislostí, ze zdravotních pak nepříznivý vliv na plíce (stejně jako kouření cigaret), některé studie potvrzují také nižší kvalitu spermií a nedostatek sexuální touhy. Neznamená to ale, že se u každého kuřáka tyto efekty musí projevit. Naopak u některých se např. poruchy nálad, deprese a úzkosti časem poměrně zhoršují.
Teď jde tedy hlavně o to, abyste spolu našli způsob fungování, který by vyhovoval oběma. Pokud přítel trvá na kouření a Vy jste zásadně proti a přesto spolu chcete být, bylo by dobré vyjednat nějaký kompromis. Můžete to zkusit sami nebo s nezávislým "prostředníkem", např. psychiatrem, který příteli předepisuje léky (pokud se zabývá i terapií) nebo jiným odborníkem.