drivejsi zavislost na drogach, alkohol a cipralex
Julca
Dobry den, mam dotaz ohledne uzivani antidepr. Cipralexu. Dneska jsem zacala uzivat, ale trochu se bojim, zda to nebylo treba unahlene. Ale po poradku. Pred 12 lety jsem se uspesne lecila ze zavislosti na heroinu. Prosla jsem si komunitou, dolecovakem a myslim, ze tuto zivotni epizodu mam jiz uzavrenou. Dokonce jsem pred lety prestala i kourit.Nyni jsem se dvema detmi(3 a 1)doma. Mam toho celkem dost a najednou jsem zjistila, ze zacinam mit berlicku to vsechno zvladnout, v alkoholu. Nepiju moc, vetsinou jen 1 nebo 2 piva, ale piju je opravdu kazdy den. Asi kdybych nikdy nebyla zavisla, nemuselo by to znamenat nic, ale najednou mne prepadla desna uzkost, ze mam naslapnuto na to byt alkoholickou. Zacala jsem citit, ze mozna nejde ani o ten alkohol, jako o uvolneni stresu a i takove moje \"tajemstvi\" Ja to dobre znam z drog. Vzdycky jsem brala sama a ted je to stejne. To ze manzelovi upiju pivo ze zasoby tajim a jak jdu ven, tak mu ho zas dokoupim, aby nevedel, ze si kazdy den min to jedno dam. Musim napsat, ze se neopijim, ale ta mirna hladinka mi nejak pomaha to vsechno zvladnout. Vino ani tvrdy alkohol piju malo. Ted teda behem 14 dnu peceni \"zarvala\" pullitrovka rumu (do kafe, caje a tak. Nejak jsem citila, ze to neni dobre a dosla jsem si k doktorovi. Ten mi po vyliceni situace predepsal cipralex. Ale bojim se, zda to nebylo unahlene a zda mi to neudela vetsi bordel v hlave nez mam. Mam obcas uzkosti, jak to vsechno zvladnu, jsem nervozni asi jako kazda druha matka doma. Nekdy nemam chut delat cokoli, ale vim, ze musim. Zkousela jsem po letech zase jogu, relaxace, ale s dvema detma na zadech se ty asany blbe cvicej. Manzel je hodne pryc a mam pocit, ze ted pro mne uplne pochopeni nema :-( Sam ma svych problemu dost, tak je mi blbe ho jeste otravovat sebou. Ja vim mela bych si vic udelat cas na sebe, ale moc mi to nejde. Tak 1-2 tydne se utrhnu cvicit, ale to je tak vsechno. Jo taky jsme se prestehovali do jineho mesta, takze trpim i celkove osamenim. Moje mama se leci na deprese leta a prave ta mi rekla, at si zajdu k doktorovi, ze se ji moc nelibim a ze neni prohra brat leky. Taky se drive lecila z alkoholu a rikala, ze jak zacnu pit sama, je to blby. Dekuji za jakykoli podnet jak svou situaci resit.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že brát psychiatrické léky, antidepresiva nebo anxiolitika, opravdu není žádná prohra. Na druhou stranu mi ale připadá dobré, jak se tím zabýváte, vzhledem k Vaší závislosti v minulosti. Určitě by to chtělo vyvarovat se pravidelného samotářského pití. Jen léky Vám ale Vaše problémy nevyřeší. Máte toho asi teď na hřbetě až dost. Uvažovala jste o tom věnovat hodinu týdně terapii? Určitě už znáte její účinky z komunity i doléčováku, takže víte, že někdy úplně stačí vyslovit svoje problémy nahlas, sesumírovat si je a najednou se člověku objeví před očima nějaký další rozměr, možnost, jak z toho ven. A když Vám navíc terapeut pomůže pár správně položenými otázkami, jde to ještě rychleji. Určitě bych doporučovala k andtidepresivům najít ještě terapeuta, ke kterému byste měla důvěru a který by Vám věnoval čas, který se teď možná Vašemu manželovi nedostává.