Jak dlouho po závislosti počít dítě?
Janyshka
Dobrý den,
jak už napovídá název dotazu, chtěla bych se Vás zeptat, jak dlouho po partnerově závislosti, je možné začít plánovat miminko? Byl závislý na heroinu, po několika recidivách celkem asi 10 let. A s tím souvisí ještě druhý dotaz, zda je nějaké riziko v partnerově genetické výbavě, četla jsem, že dlouhodobá závislost zanechává trvalé následky na charakteru.
Děkuji za odpověď.
J.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
váš partner užíval 10 let a to je hodně dlouho. Myslím, že než začnete plánovat dítě, měl by váš přítel abstinovat od drog i alkoholu dlouhodobě. To znamená řádově nikoli měsíce, ale roky. Ideálně by měl mít za sebou i nějaký doléčovací program a vyřešen nejen svůj vztah k heroinu, ale také praktické věci, jako je bydlení, zaměstnání a právní problémy, které dlouhodobou závislost zpravidla provází. Mít dítě je totiž především o zodpovědnosti a schopnosti zajistit mu kvalitní péči, k čemuž je abstinence zásadním předpokladem, nikoli však jediným.
Genetického poškození v důsledku minulého užívání heroinu u partnera se obávat nemusíte, pokud je partner v současnosti zdráv.
Přeji ať všechno dobře dopadne.