subuxon
kamca
Dobrý den,
manžel byl závislý na drogách od cca 16 let (pervitin, heroin, LSD , asi zkoušel vše co se dalo). Léčil se na mnoha místech, procházel psychoterapií, autogenním tréningem apod. Až po roce v terapeutické komunitě Němčice úspěšně přestal brát heroin. Vydržel cca 3 roky a začal nelegálně úžívat subutex - nitrožilně, ten bral, když jsme se seznámili. Začali jsme pracovat na vyléčení, manžel se dostal do substituční léčby a přešel na subuxon, který už si nepíchal,po asi čtvrt roce užívání a týdnu v Plzni na detoxu, přestal subuxon užívat a až do teď - něco málo přes rok - byl v pořádku. Po roce abstinence jsem přišla na to, že mi opakovaně lhal a bral si ho bez mého vědomí, jak per orálně tak intravenózně. Vždycky o tom mluvíme, snažím se být trpělivá a neřeším to s ním řvaním, výčitkama, hádkama. Sám mi nedokáže říct proč to dělá, je mu vždy potom zle,protože ho nebere pravidelně a má abstinenční příznaky. Nechce v tom pokračovat, vždy slíbí, že to bylo naposled, že nechce být závislí, ale trvá to už asi 4 měsíce, kdy sem na to přišla asi 4 x - a bylo to asi víckrát, kdy já o tom nevěděla. Odmítá léčbu, terapie, cokoliv a já nevím co s tím. Neřeší nějaké větší problémy, tvrdí mi, že tim nic řešit nechce, že na to má jen chuť, kterou čas od času neodvládne, ale vzhledem k tomu, že byl závislý podstatnou část svého života, nevěřím, že by to teď zvládl jen občas. Je nějaká možnost, jak nám poradit aniž by manžel musel někam docházet? Předem děkuji za radu

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bude trochu těžké situaci řešit bez odborné pomoci, jestliže se manžel střídavě potýká se závislostí už takovou dobu. Na druhou stranu bych řekla, že se styl jeho braní stále "zlepšuje", od heroinu k občasnému užívání Suboxonu pod jazyk, to je velký pokrok. Nerada bych na dálku dělala nějaké závěry, ale pokud se někdo opakovaně stále vrací bez zjevných příčin k opiátům, bývá často důvodem např. sklon k depresím, které nejsou správně léčeny, dlouhodobá rozlada (dysthymie) apod. Možná by stálo za to přeci jen ještě jednou zkusit terapii,kombinovanou s farmakoterapií, zaměřenou ale ne až tak na závislosti, jako spíš na její příčinu. Věřím, že se tím určitě už manžel zabýval, možná ale ještě ne dostatečně.
Druhá možnost je, že manžel bude dlouhodobě lépe a spokojeněji fungovat se slabou dávkou Suboxonu. U nás na to nejsme příliš zvyklí, ale opiátová substituce zdaleka nemusí být jen k vyabstinování. Někteří lidé ji potřebují pro kvalitnější život, neříkám natrvalo, ale třeba tak dlouho, dokud nedospějí k rozhodnutí a neseberou síly opět řešit příčiny. Asi to pro Vás nebude znít nijak pozitivně, ale mezi závislostí na heroinu a substitucí na nízké dávce Suboxonu (samozřejmě legálně předepisovaného, doprovázeného konzultacemi s lékařem) je velký rozdíl. Je ovšem otázka, jestli by to bylo přijatelné pro Vás.