alkoholismus
danka
Dobrý den chtěla bych se zeptat zda je podle vás člověk schopen sám skončit s alkoholismem bez cizí pomoci. Podle všeho se nacházim ve 3.fázi. Piju skoro každý den a když ne tak kvůli tomu,že se zrovna již po několikáté snažim dostat pití pod kontrolu. Někdy ,,chlastám\"i třeba 2-3 dny v kuse a to ikdyž je mi hodně blbě. Když mi zbyde nějaký alkohol z večera,tak ho dopiju hned po ránu,když nejdu do práce.Prostě se nedokážu ovládnout.Jinak piju po večerech.Mé okolí si už všimlo,že to přehánim s alkoholem. Ze začátku sem pila jen v hospodách s přáteli,ale poslední dobou piju nejraději sama doma nebo s nej kámoškou se kterou dobře pokecáme,do hospody mě to už ani neláká. Když si představim,že bych měla přestat navždy pít je mi fakt úzko.Myslíte že můžu přestat sama?Nechci přestat úplně. Chci pít jen občas, když bude nějaká akce.Myslíte že mám na toto šanci?nebo si už nikdy nesmim dát nebo v tom budu znovu.Snažim se najít si nové koníčky,ale stejně si neumim přestavit večer doma bez skleničky.Já vím,že je to u každého individuální,jen mi napiště co si o tom myslíte prosím.Na žádné sezení s psychologem nebo tak nepůjdu. Je mi 21 let a piju od 15.Poslední rok až dva(piju opravdu skoro každý den).Je mi z mého pití dost úzko.když sáhnu po skleničce,tak mám výčitky svědomí a mám strašný strach,že sem opravdu závislá,myslím na to celé dny.Moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
podle toho, co píšete, závislá uričtě jste. O tom není pochyb. Je těžké odpovídat na to, jestli se zvládnete ze závilosti dostat sama nebo ne (nebo dokonce jestli se budete moci někdy ještě napít). Jednak proto, že jak sama píšete, je to velmi individuální, a především proto, že zápornou odpověď stejně hned odmítáte. Jen o pár řádek níž píšete, že za žádným odborníkem nepůjdete. V tom případě byy Vám zbývala jen varianta zvládnout to sama nebo to vzdát rovnou a dál se upíjet. Doufám, že takhle Vaše volba nestojí, protože to by byla velká škoda. Jestliže pijete tak moc už od puberty, má to jistě nějaký důvod. Ten by bylo třeba řešit, spolu s prací na Vaší abstinenci. A to se Vám může povést i samotné, ale možná taky ne. V každém případě je velká pravděpodobnost, že se dál opakovaně budete pokoušet přestat a s každým dalším nezdařeným pokusem bude Vaše energie a vůle ke změně menší a menší.  Budete si připadat čím dál hůř, budete mít stále věší pocit selhání a výčitky. Tomu všemu byste se mohla minimálně částěčně vyhnout, kdybyste si nechala od někoho pomoct. Doufám, že si to  s tou pomocí snad ještě rozmyslíte, zbytečně se takhle vyčerpáváte. Pokud byste se rozhodla někoho vyhledat, ráda Vám pošlu nějaké kontakty, když napíšete, kde by to mělo být. Chce to odvahu, tak snad jí seberete!